A Maros megyei tanulók ismételten lenyűgöző teljesítménnyel álltak elő.

A romániai magyar kisebbség történelme és hagyományai tantárgyversenyen való részvétel nem csupán egy versenylehetőség, hanem egy különleges alkalom arra, hogy mélyebben megismerjük a közösségünket formáló eseményeket és kulturális örökséget. A magyar kisebbség története Romániában gazdag és sokszínű, tele kihívásokkal és diadalokkal, amelyek formálták identitásunkat. E verseny során lehetőségünk nyílik arra, hogy feltárjuk a múltunkat: a küzdelmeket, amelyekkel szembenéztünk, valamint azokat a hagyományokat és értékeket, amelyek összekötnek minket. A helyi népszokások, a népművészet, a nyelvjárások és a gasztronómiai különlegességek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy megértsük, mit jelent magyarnak lenni Romániában. A tantárgyverseny nem csupán tudásunk próbája, hanem közösségünk megerősítésének színtere is. Az együttműködés, a csapatmunka és a kreativitás mind elengedhetetlenek ahhoz, hogy sikeresen bemutathassuk a romániai magyar kisebbség gazdag örökségét. Készüljünk hát fel közösen, hogy megmutassuk, mennyire büszkék vagyunk arra, hogy részesei lehetünk ennek a különleges kultúrának!
A romániai magyar kisebbség gazdag történelme és hagyományai iránti elkötelezettség jegyében rendezték meg a tantárgyverseny országos döntőjét, amelyet hatodik és hetedik osztályos diákok számára hirdettek meg. Az eseménynek Kovászna megye adott otthont, ahol április utolsó hetében tizenegy megye összesen hetvenkét megyei győztes diákja gyűlt össze, hogy Kézdivásárhely szívében, a Nagy Mózes Főgimnázium falai között összemérjék tudásukat.
Maros megyéből nyolc tanuló vett részt, Dicsőszentmártonból és Marosvásárhelyről. A hetedik osztályosok korcsoportjában két csapatot a dicsőszentmártoni Traian Általános Iskola diákjai képviseltek, ők a megyei verseny első és második helyezettjei voltak. A marosvásárhelyi Liviu Rebreanu Általános Iskolát két hatodikos, a Bernády György iskolát ugyancsak két hatodik osztályos diák képviselte, akik a megyei versenyen I-II. helyezést értek el. Az országos tantárgyversenyen elért eredmények is a Maros megyei diákok szorgalmát és a pedagógusok kitartását bizonyítják, ezúttal két második díjjal, egy dicsérettel és két különdíjjal tértek haza.
A dicsőszentmártoni Traian Általános Iskola büszkén hirdeti, hogy a második helyezést elérő diákjai Koncz Szilárd és Hadnagy Alíz voltak, akik a versenyes írásbeli megmérettetésen kiemelkedő, színtizes eredményt értek el. Ezen kívül dicséretben részesült Kiss Róbert és Méder Zsolt Csaba is, akiknek felkészítésében Gagyi Zoltán Loránd tanár úr nagy szerepet játszott. Gratulálunk mindannyiuknak a szép teljesítményhez!
A marosvásárhelyi Liviu Rebreanu Általános Iskola hatodik osztályos diákjai közül a második helyezést érte el Adorjáni Jóel és Nagy Anna Boróka, akiknek felkészítője Kerekes Szilárd. E sikerük mellett a csapat a Kovászna Megyei Tanács elnöke, Tamás Sándor által alapított különdíjat is elnyerte. A Babeș-Bolyai Tudományegyetem Magyar Történeti Intézete szintén külön elismerésben részesítette a marosvásárhelyi Bernády György Általános Iskola diákjait, Czintos Tímeát és Mezei Dánielt, akiket Barát Andrea készített fel a megmérettetésre.
A hazai magyar oktatás szempontjából az országos tantárgyverseny kiemelkedő jelentőséggel bír, hiszen ez az egyetlen olyan verseny, amely kifejezetten a magyar közösségeket célozza meg, és hivatalosan is szerepel az oktatási minisztérium versenynaptárában. A romániai magyar nemzeti kisebbség történelme és hagyományai című tankönyv először 1999-ben vált elérhetővé a magyar iskolák számára, azóta pedig egy javított kiadás segíti a diákok tanulását. Az első országos versenyt ezen a tantárgyon 2017-ben tartották Csíkszeredában, amely új lehetőségeket teremtett a diákok számára a tudásuk mérésére és a közösségi identitásuk erősítésére.
A verseny során mindkét korosztályban kétfős csapatok mérték össze tudásukat, ahol az írásbeli feladat során a korosztályra jellemző témakörökben kellett válaszolniuk a feltett kérdésekre. Emellett egy történelmi jelenetet is elő kellett adniuk, amely a végeredmény 20 százalékát tette ki. A dicsőszentmártoni csapat, Koncz Szilárd és Hadnagy Alíz, Árva Bethlen Katát hozta életre, míg Kiss Róbert és Méder Zsolt párosa a Petőfi ló című szórakoztató eladást valósította meg.
A maximum négyperces jelenetek kidolgozása igencsak sok kreativitást igényelt a diákok és felkészítő tanáraik részéről: a tananyaghoz kötődő történelmi eseményt kellett bemutassanak, döntő történelmi pillanatokat, tényeket ábrázoljanak.