Az MNB-alapítványok korábbi vezetője lehet a felelős a pályaudvarok 99 éves kiszervezésének lebonyolításáért.


A tervek szerint április végére minden kiválasztott vállalkozással szindikátusi megállapodást köt az állam.

A Világgazdaságnak adott interjú során Fekete Zoltán, a MÁV ingatlanfenntartási és gazdálkodási főigazgatója részletesen ismertette az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) ambiciózus pályaudvar-felújítási elképzeléseit. Ezen tervek célja, hogy a Lázár János vezette tárca 99 éves időtartamra magánszemélyek vagy cégek kezébe adja a pályaudvarok és vasútállomások vagyonkezelési jogait, ezzel új lehetőségeket teremtve a vasúti infrastruktúra fejlesztésére és fenntartására.

Fekete Zoltán, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alapítványainak vagyonát kezelő Optima Befektetési Zrt. élén, széles körű ismertségre tett szert. 2022 márciusáig vezette Matolcsy György MNB-elnök által irányított, több milliárd forintos alapítványi portfóliót. Az alapítványok létrehozásával kapcsolatban pedig elhíresült az a megjegyzés, miszerint "elvesztette közpénz jellegét" – emeli ki a 444 összefoglalója.

Fekete most Lázár János vitatott projektjét védelmezte, amely széles körű felháborodást keltett. Az interjú során hangsúlyozta, hogy a pályaudvarok fejlesztéséhez külső tőke bevonására van szükség, mivel az állam nem rendelkezik elegendő forrással erre a célra.

"Amennyiben nem találunk ki valamilyen innovatív megoldást, belátható időn belül a magyar állomások nem fognak megújulni, főleg nem ilyen jelentős számban és egyszerre" - nyilatkozta.

Fekete Zoltán véleménye szerint...

Aki visszautasítja ezt a programot, az lényegében azt állítja, hogy a jelenlegi állapotok folytatódjanak még sok éven át, akár évtizedekig.

A kritikusok, akik az állami vagyon elherdálásáról beszélnek, véleményük szerint nem mondanak valódi igazságot, mivel az ingatlanok továbbra is állami tulajdonban maradnak. "Ez teljes tévedés, aki ilyet állít, az vagy nem érti a helyzetet, vagy szándékosan félre akarja magyarázni a program keretein belül zajló folyamatokat." A felháborodás forrása valójában nem is ez, hanem az, hogy a tervezett "kereskedelmi célú hasznosítás", amely lehetőséget adna arra, hogy ezek az ingatlanok magánkézbe kerüljenek, 99 évre szól.

A szakértők véleménye szerint a 2025. január 31-én esedékes pályázati határidő rendkívül szűknek tűnik, azonban a döntéshozók ezt mégsem látják így, mivel a végleges tervek ügyében nem hoznak azonnali döntéseket.

"Első körben ugyanis nem részletes, kidolgozott koncepciókat várunk. Inkább olyan ötleteket és felvetéseket, amelyek alapján a közös munka során alakulnak ki a végleges tervek, már az önkormányzatok bevonásával. Ugyanakkor minden állomási területen szorít az idő, mi pedig haladni szeretnénk."

Fekete kijelentette, hogy a tervek szerint február végére véglegesítik a partneri választást, ezt követően április végére a kiválasztott cégekkel szindikátusi megállapodásokat fognak kötni. Hozzátette, hogy az önkormányzatokat is bevonják a döntéshozatalba, így azok véleménye és érdekei nem maradnak figyelmen kívül.

„Nem érdemes olyan fejlesztéseket megvalósítani, amelyek nem nyerik el a helyi közösségek támogatását. A környék lakóinak véleménye nélkül a fejlesztések nem lehetnek sikeresek” – hangsúlyozta Fekete Zoltán.

Related posts