Drasztikus árcsökkentés várható a magyar benzinkutakon, de ne ünnepelj túl korán, mert a Trump által bevezetett vámok miatt a költségeket más módon fogjuk megfizetni - figyelmeztet a Pénzcentrum.


Komoly benzináresés is jöhet a magyar kutakon, mert Trump vámbejelentései, valamint az OPEC újabb lépései a Brent-olaj árát is jelentősen megvágták - ezt mondta a Pénzcentrumnak Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője, amikor az árzuhanásról kérdeztük. Azt azonban rögtön hozzá is tette, hogy azt, ami okozta, egyáltalán nem köszönjük meg: éppen leginkább a magyar gazdaságnak rendkívül fontos autóipar fogja nagyon megsínyleni a napokon belül életbe lépő amerikai vámokat.

Ma reggel a Brent-olaj ára hordónként hatvan dollár alatt mozog, ami négy éve nem tapasztalt mélypontot jelent. Nem nehéz észrevenni, hogy a legújabb Trump-vámok bejelentése, valamint az ennek nyomán kialakuló piaci pánik, mint egy szélvihar, kulcsszerepet játszik ebben a drámai áresésben. Azonban a helyzet mögött más tényezők is húzódnak, és a folyamat nem most kezdődött. Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője segít nekünk feltárni a helyzet összetett hátterét és a különböző aspektusait.

A Pénzcentrum friss jelentése szerint holnaptól kellemes meglepetés vár az autósokra a kutaknál: a benzin literenkénti átlagára öt forinttal, míg a dízel ára hat forinttal csökken. A szakértők is megerősítették, hogy a közeljövőben további jelentős áresések várhatóak a hazai kutakon. Ugyanakkor, az ország szempontjából a vámokból származó bevételek csökkenése már most is aggasztó jeleket mutat, és a helyzet nem tűnik kedvezőnek.

Az olaj ára, mint fentebb is írjuk, komoly mélyrepülésben van: a mellékelt képen a ma kora délutáni adatot láthatjuk, akkor csak kicsivel több, mint 64 dollár volt a Brent-olaj literenkénti ára.

Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője a Pénzcentrum szakértőjeként kifejtette, hogy a vámbejelentések valóban jelentős szerepet játszanak az árak csökkenésében, azonban fontos hangsúlyozni, hogy ez a folyamat már jóval korábban elkezdődött.

Természetesen, a vámoknak jelentős hatásuk van a gazdasági folyamatokra. Amikor a világgazdasági növekedést és az amerikai fogyasztást csökkentjük, amelynek a vámok is részei, az közvetlenül és közvetve is befolyásolja a kőolaj iránti keresletet. Ez a kölcsönhatás alapvető fontosságú. Fontos megjegyezni, hogy az olajpiacon a kereslet és a kínálat általában rugalmatlan. Ez azt jelenti, hogy a kereslet és a kínálat görbéi nagyon meredekek, így bármilyen apró változás a keresletben vagy a kínálatban jelentős ármozgásokat eredményezhet. Például, ha a kereslet csupán 1-2 százalékkal csökken, az akár 8-10 százalékos áremelkedést is kiválthat. Ilyen dinamikus piaci környezetben a kis eltérések is komoly következményekkel járhatnak.

- fogalmazott az elemző, aki rámutatott, hogy az OPEC türelme a közelmúlt piaci eseményei tükrében kimerült, így úgy határoztak, hogy cselekednek: ez volt a másik tényező, amely hozzájárult az olajár drámai zuhanásához.

Az OPEC legutóbbi döntése értelmében 411 ezer hordóval bővítik a kínálatot. 2023-ban egy 2,2 millió hordós önkéntes kínálatcsökkentést vezettek be, és eddig sikerült is ezt fenntartaniuk. A tagországok számára elengedhetetlen a bevétel, és néhány esetben a kitermelési kapacitás is problémát jelentett, ezért a tagállamok között nyomásgyakorlás indult. Ennek eredményeként született meg a megállapodás: azok az országok, amelyek vállalták a 2,2 millió hordós csökkentést, most visszatérnek a piaci normákhoz. Ennek következményeként májustól várhatóan 411 ezer hordóval nő a kínálat. Friss hír, hogy Szaúd-Arábia jelentősen csökkentette a saját kőolajának árképzését, a megszokott prémiumot. Az ország úgy határozza meg az olaj árát, hogy az más kőolajfajták átlaga alapján ad felárat vagy kedvezményt. Ez különösen fontos, mivel Szaúd-Arábia a piacon marginális beszállítónak számít. Most 2,3 dollárral mérsékelték a prémiumot, ami arra utal, hogy a kőolajpiacon komoly túlkínálat alakulhat ki.

- mondta még erről Pletser Tamás.

Az Erste elemzője azt is elmondta, hogy bár a jelenlegi helyzet rövidtávon kellemesnek érezhető, az olajpiac akár egy nagyobb felrázás előtt is állhat, aminek a következményeit vagy eleve az indulását is elég nehéz meghatározni.

A hosszú távú átlagár a Brent-olaj esetében 80 dollár körül van, és én azt gondolom, hogy ha ennél lejjebb elindul az olajár, főleg ha 60 dollár alá beesik tartósabban, akkor ott elindul a kínálati piacnak is a reakciója. Előfordulhat, hogy mondjuk az amerikai palaolaj-termelők visszafogják magukat, a nagy kitermelő cégek is visszafogják a klasszikus termelést. Az biztos, hogy a 60 dollár, vagy az alatti szintek már nagyon nem ösztönzőek arra, hogy kitermelés felfusson

- mondta Pletser Tamás. Végezetül kitért arra, hogy összesen akár 20-30 forinttal is olcsóbb lehet a benzin és a gázolaj itthon, csakhogy bőségesen megfizetjük az árát a jelenlegi piaci helyzetnek - és Trump vámjainak is.

20-30 forinttal simán eshet a jövőben a benzin, meg a dízel ára is itthon. Nemcsak a nyersolaj ára ment le, a benzin és az olaj árkülönbözetére pedig szintén negatívan hatnak ezek a vámok. Fontos hozzátenni ugyanakkor, hogy egyébként ez az egész dolog, a vámháború és az eddigi bejelentések nagyon rosszul jönnek a magyar gazdaságnak. Az összes exportra termelő iparágunk szenvedhet, kezdve az autógyártókkal: szerintem nagy kérdés például, hogy a BYD is például mennyire tudja megvalósítani a terveit, de a BMW-t is ide sorolhatjuk. Van egy komoly bizonytalanság, mert ugyan ez a vámháború egyelőre nem érinti az Európa és Kína közti viszonyt, de adott esetben elképzelhető, hogy Európa Kína irányába is erőteljesebben fel fog lépni a saját autóiparának a védelmében

Az elemző egy sötét és riasztó képet festett a vámok helyzetéről.

A Pénzcentrum korábbi cikkében részletesen foglalkozott Trump vámjaival, amelyek jelentős hatással lehetnek a gazdaságra. Ha szeretnéd felfrissíteni az emlékeket, itt találod a cikkeket, amelyeket érdemes újra átnézni:

Related posts