Budaörsön, az M1-M7-es autópálya közös szakaszán megnyitották a világ egyik legintelligensebb autópályarészét.


A Magyar Közút Zrt. és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem szakértői már ősz óta fáradhatatlanul dolgoznak a rendszer kiépítésén az Eureka Central System keretében, amely a magyar-osztrák együttműködés szerves részét képezi.

Világviszonylatban is kiemelkedő fejlesztés zárult le az M1-M7 autópálya közös szakaszán: a napokban helyezték üzembe azt a digitális rendszert, amely a forgalom valós idejű érzékelése és modellezése révén a jövő közúti közlekedésének alapvető építőeleme lesz. A most felépült infrastruktúra, a világ egyik legokosabb autópálya-szakasza Budaőrsön, nem csupán az okos vezetéstámogatás mintaprojektje, hanem az önvezetési funkciókkal kapcsolatos autóipari fejlesztések ideális tesztkörnyezete is egyben.

Az Eureka Central System projekt keretében a Magyar Közút és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) közös fejlesztésének részeként a Magyar Közút szakemberei az M1-M7 autópálya budaörsi szakaszán, körülbelül 800 méteren, összesen 39 különféle szenzort telepítettek. Ezek a szenzorok valós időben monitorozzák a járművek mozgását az útszakasz mindkét oldalán. Az így nyert adatokat folyamatosan továbbítják a cég központi adatfeldolgozó rendszeréhez, ahol egy szuperszámítógép elemzi az információkat.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karának Gépjárműtechnológia Tanszékének szakértői sikeresen elvégezték a kihelyezett műszerek, mint például radarok, lézeres távérzékelők (LIDAR), hőkamerák és különböző látószögű optikai kamerák kalibrálását. Ezen felül kidolgozták és betanították azokat a mesterséges intelligencia alapú modelleket, amelyeknek köszönhetően a rendszer most már képes a kijelölt útszakasz teljes digitális leképezésére. Ez a "digitális iker" néven ismert innovatív rendszer valós időben tükrözi az autópálya összes tereptárgyát, valamint az ott közlekedő járművek teljes spektrumát.

A digitális iker egy innovatív eszköz, amely képes olyan információkkal ellátni a közlekedésben résztvevőket, amelyeket a járművek saját szenzorai nem tudnak biztosítani, legyen szó a szenzorok hiányáról vagy a járművek elhelyezkedéséről. Ennek köszönhetően a digitális iker olyan távoli vagy takarásban zajló eseményekről is pontos adatokat szolgáltathat, amelyek segítik a közlekedési folyamatok átláthatóságát. Ezáltal a járművek haladása kiszámíthatóbbá és biztonságosabbá válik, a reakcióidők javulnak, ami végső soron hozzájárulhat a balesetek számának csökkenéséhez is.

Related posts