A Volkswagen, Mercedes és BMW egyesült erővel léptek fel, és ezzel egy izgalmas forradalom küszöbére érkeztünk az autóiparban. A Pénzcentrum friss hírei szerint egy olyan átalakulás bontakozik ki, amely alapjaiban formálja meg a jövő közlekedését. Az autó

A német autóipari lobbi továbbra is hevesen ellenáll az uniós tervnek, amely 2035-től megtiltaná a belső égésű motorok használatát. Ezzel párhuzamosan az Egyesült Államokban Trump elnök már sikeresen eltörölte a hasonló kaliforniai jogszabályt. Szakértők azonban arra figyelmeztetnek, hogy a vita inkább szimbolikus értékkel bír, hiszen a technológiai fejlődés és a járművek árcsökkenése következtében egy évtizeden belül várhatóan egyre kevesebben fognak választani a hagyományos motorral hajtott autók mellett.
Az európai villanyautó-értékesítések a tavalyi stagnálás után ismét felfelé ívelő tendenciát mutatnak. Ezen a háttéren a német autógyártók legfőbb érdekképviseleti szervezete, a VDA június 6-án bemutatott tízpontos javaslatában lényegében a belső égésű motorok 2035-ös értékesítési tilalmának eltörlését sürgeti az Európai Uniótól, ezzel újraélesztve a témával kapcsolatos diskurzust - olvasható a Portfolio beszámolójában.
A VDA nemcsak a Volkswagen, Mercedes és BMW csoportokat képviseli, hanem számos beszállítót is, amelyek közül sok a hagyományos motortechnológiára specializálódott, és nehezen tudna alkalmazkodni egy teljesen elektromos piachoz. A szervezet és egyes gyártók érvelése szerint a belső égésű motorok jelentik Európa versenyelőnyét a kínai gyártókkal szemben, akik az elektromos technológiában előrébb járnak. Egy friss kutatás szerint a német beszállítók úgy vélik, a kínai versenytársak behozhatatlan előnnyel rendelkeznek a kulcsfontosságú elektromos járműtechnológiákban, és a piaci erőviszonyok jelentős átrendeződésére számítanak.
A lobbiszervezet javaslata szerint a 2035-re kitűzött 100%-os kibocsátáscsökkentési célt 90%-ra kellene csökkenteni. Ez lehetővé tenné, hogy az újonnan forgalomba helyezett autók 10%-a továbbra is belső égésű motorral működhessen. Továbbá, a plug-in hibridek is fontos szerepet kapnának, mivel bizonyos mennyiségig nulla kibocsátású járműként lennének nyilvántartva, még akkor is, ha a tesztelések során kiderült, hogy valódi szén-dioxid-kibocsátásuk gyakran meghaladja a gyártók által megadott adatokat.
A VDA szerint a laza szabályozásból adódó többletkibocsátás csökkentésére a megújuló üzemanyagok, mint a szintetikus és bioüzemanyagok arányának növelésével lenne lehetőség, azonban ezek előállítása nemcsak költséges, hanem mennyiségi korlátokkal is küzd. A szervezet véleménye alapján az autóipar ugyan támogatja a Párizsi Megállapodás klímacéljait, de az ahhoz szükséges politikai intézkedések jelenleg hiányoznak, ami miatt a kitűzött célokat nem lehet elérni.
"A klímacélokat stratégiailag össze kell kapcsolni a versenyképesség megőrzésével, a keretfeltételek javítását pedig a lehető leggyorsabban végre kell hajtani" - fogalmaz a VDA, hozzátéve, hogy a rugalmasság és a technológiai nyitottság a versenyképesség központi pillérei.
Bár a tiszta technológiákra való átállás és a versenyképesség összekapcsolásának szándékában egyetért az Európai Bizottság és a német autóipari szervezet, az eszközök tekintetében már jelentős a nézetkülönbség. A VDA az ipar és a fogyasztók további terhelése helyett az ösztönzőkre és a kedvező feltételek megteremtésére helyezné a hangsúlyt, míg az uniós szabályozás mindezen eszközöket párhuzamosan alkalmazza.
A német lobbiszervezet érvelése hangsúlyozza, hogy az elektromobilitás fejlődése nem éri el a várt ütemet, és az ellátási láncok megbízhatóságának hiánya is aggasztó. Európának sürgős lépéseket kell tennie ahhoz, hogy felzárkózzon a globális versenytársakhoz. Azonban a legfrissebb adatok ezt a képet árnyalják: az áprilisi értékesítési statisztikák szerint az elektromos járművek eladásai Európában ismét felfelé ívelnek, a tavalyi stagnálás után. Világszinten pedig a prognózisok szerint idén minden negyedik új autó elektromos lesz, és 2030-ra ez az arány akár 40%-ra is emelkedhet.
Az Agora Verkehrswende környezetvédelmi szervezet figyelmeztet, hogy a VDA javaslatainak elfogadása jelentősen lassítaná az elektrifikációs folyamatot, ami nemcsak a klímacélok elérését, hanem a német ipar hosszú távú versenyképességét is veszélyeztetné. A Transport&Environment számításai szerint a javasolt könnyítések elfogadása esetén az európai autóflotta szén-dioxid-kibocsátása akár 31%-kal is magasabb lehet a jelenlegi célértéknél a 2030-2050 közötti időszakban.
A BDEW energiaipari érdekvédelmi csoport közlése szerint Németország elektromos töltőinfrastruktúrája fejlett, és "jelenleg elsősorban a használatához szükséges járművek hiányoznak". A szervezet üdvözölte a kormány bejelentését az új céges elektromos járművek beszerzésére vonatkozó, akár a vételár 75%-át elérő adókedvezményről.
A 2035-ös belső égésű motor tilalom az EU zöldmegállapodásának (Green Deal) kulcsfontosságú eleme, amely az Unió gazdaságának klímasemlegessé tételét célozza az évszázad közepére. A klímapolitikai célkitűzések azonban egyre erősebb politikai támadások célpontjává váltak.
A nemrégiben hivatalba lépett Friedrich Merz vezette német kereszténydemokraták a 2035-ös környezetvédelmi szabályozás újragondolását sürgetik. Ebben a törekvésben támogatják őket az Európai Parlament konzervatív képviselői, valamint olyan jelentős autóipari háttérrel rendelkező országok, mint Lengyelország és Csehország. A német konzervatívok az idei előrehozott választások előtt a szigorú tilalom eltörlését követelték, azonban ez a kérdés végül nem került be a Szociáldemokratákkal kötött koalíciós megállapodásba.
Az autóipar jövőjét formáló emissziós szabályozások körüli politikai csatározások az Egyesült Államokban is élesednek. Donald Trump elnök csütörtökön egy határozattal érvénytelenítette Kalifornia állam ambiciózus tervét, amely 2035-től a hagyományos motorral hajtott új autók értékesítésének leállítását irányozta elő. Kalifornia, amelynek szigorúbb szabályozásait 11 másik állam is átvette, bejelentette, hogy jogi úton támadja meg Trump döntését, amely mögött külföldi autógyártók lobbizása is állt.