Heti Klassz Grafitemberrel: Bach Budapesten, hegedűk keleten és kamarazenei puncsos találkozók.


Ez itt az én szubjektív klasszikus zenei koncertajánlóm, amely minden hétvégén frissül. Olyan izgalmas eseményekkel készülök, ahová én is szívesen ellátogatnék, ha csak módomban állna. Az ajánlók előtt szeretném felhívni a figyelmet, hogy a közelmúltban és a következő hetekben a legtöbb koncerthelyszín és együttes bemutatja az új szezon programját. Ha élőben szeretnék hallani világsztárokat, és közben felkészülni a többi koncertre is, érdemes végigböngészni az oldalaikat. Így talán nem maradnak le a legnagyobb nevekről!

Idén is visszatér a barokk zene ünnepe, ahol a legnagyobb hangszer, egy Bach feljegyzései alapján készült orgona ad otthont a német mester csodás kompozícióinak. Az esemény nem csupán az orgonára írt műveket vonultatja fel, hanem a koncertsorozat során számos más hangszer is megszólal. A tizenhetedik alkalommal megrendezett fesztivál május 15-én veszi kezdetét, és a záró esemény június 1-jén zárja a rendezvényt. A Budavári Evangélikus Templom varázslatos környezetében zajló eseménysorozat fellépői között igazán neves művészek találhatóak. Érdemes alaposan átböngészni a programot is, amit a honlapon találhatnak (a Beethoven koncertek részleghez kell görgetni - ha esetleg lemaradtak róla, nem probléma, csak görgessenek tovább).

A hangversenyek közül különösen emlékezetes lesz a május 18-i esemény, ahol a Zeneakadémia szenátusa által nemrégiben megválasztott rektor, Farkas Gábor fog helyet foglalni a játszóasztal mögött. A programban szereplő három művet gyakran csembaló- és zongoraversenyként emlegetik, azonban az, hogy most orgonán csendülnek fel, nem meglepő. Bach korában a zongora még ismeretlen hangszer volt, míg a csembaló már népszerűvé vált. Az orgona viszont a mester elsődleges billentyűs hangszere volt, amely fiatal korában felfedezte benne a zenélés iránti szenvedélyt és tehetségét. Nem túlzás azt feltételezni, hogy a három versenymű (f-moll BWV 1056, A-dúr BWV 1055, d-moll BWV 1052) valószínűleg az orgona dallamán szólalt meg először az ő képzeletében. Ha tehetik, ne hagyják ki ezt a különleges koncertet, hiszen minden egyes előadás varázslatos élményt ígér!

Mikor? Május 15-18-20-22-25-27-30 és június 1. Valamennyi koncert kezdési időpontja 19 óra. Hol? Budavári Evangélikus Templom, Budapest

Minden ajánlómba igyekszem beilleszteni egy különleges koncertet, amely a klasszikus zenével ismerkedők figyelmét felkeltheti. Nos, itt van egy ilyen esemény! A Danubia Zenekar a jelenlegi szezon tervezésekor talán még nem vette számításba, hogy az Egyesült Államokra mostanában egy kis pozitív reklámra lenne szükség. Mindenesetre egy izgalmas koncerttel készülnek, amely ritkán hallható szerzők műveit vonultatja fel egy szépen megkomponált csokorban. Copland és Bernstein fognak bemelegíteni, közben érdemes feleleveníteni, mikor hallottuk utoljára élőben a "Fanfare for the Common Man"-t. Esetleg a "Hoe-Down"-t a Rodeo-szvitből? A műsor folytatásaként Dvořák IX. "Újvilág" szimfóniájának II. tételét hallhatjuk, amely méltó zárása lesz ennek a különleges estének.

Mielőtt a koncertlátogató, finnyás sznobok a szívükhöz kapnának, szeretném tisztázni, hogy ez nem az a fajta koncert, amire számítanak. Ha egy többórás kompozíció öt taktusa is elegendő ahhoz, hogy egy borongós napot megváltoztasson, vagy hogy enyhítse a fájdalmat, akkor egy második tétel is megállhat a saját lábán, és képes lesz kifejezni önmagát egy térben. A műsor ezen szakaszában már csak annyi idő marad a szünetig, hogy Adams "Short Ride in a Fast Machine" című darabja fért be a programba.

Szünet után filmzene, nemzeti büszkeségünk, a hollywoodi stúdiók csillogó tehetségű komponistája előtt tiszteleg a zenekar. Ha Rózsa Miklós életében nem ír más zenét, csak Ben-Hur muzsikáját, akkor is helye lenne a legnagyobbak közt. Persze mást is írt.

Bizony, mai kortársainak bőven kapaszkodniuk kell. Jó példa lesz erre a Harry Potter filmek betétzenéiből megszólaló egyveleg. John Williams a szerző, érdekes, hogy ugyanezen név alatt egy egészen kiváló gitárost is jegyez a zeneművészet. Az estet a kis túlzással a Danubia háziszerzőjének is tekinthető Ott Rezső kompozíciója zárja, a címe mindent elmond: The history of: Yeah! - amerikai daltörténet a jazztől az óceánig. Hadd tegyem ide betűkből font szelfimet Ott Rezsővel, hiszen "Cigányos a szvitem" című munkájának nagybőgő szólamát volt szerencsém egyszer eljátszani zenekarban. Az a mű kifejezetten zseniális, miért ne lenne ez is az?

Mikor? Június 1. (vasárnap) 19.30-22.00 Hol? Budapest Kongresszusi Központ, Budapest

A Kodály Kórus Debrecen egyre közelebb kerül a megérdemelt nyári pihenéshez, és ezt a különleges alkalmat egy budapesti koncerttel zárják. Az eseményen reneszánsz és kortárs művek varázslatos világába kalauzolnak minket, összekötve mindezt Mária kultuszának ihlette zeneművekkel. A téma mélysége és jelentősége lenyűgöző, hiszen az Ave Maria-ból több mint háromezret ismerünk a zenetörténetben. Az este programja izgalmas és változatos, ínycsiklandó zenei csemegéket kínálva a közönségnek. Én magam nemrég kezdtem el rendszeresen kóruskoncertekre járni, és azóta egy pillanatig sem bántam meg ezt a döntést. A debreceni kórus a legjobbak között foglal helyet, hiszen sok neves zenekar vágyik az együttműködésre velük. A BMC hangulatos környezete pedig tökéletes háttér egy ilyen meghitt estéhez, ahol a lelket igazán emelő, tiszta és fényes zenei élmény vár ránk.

Mikor? május 24. (szombat) 17.00 óra. (igen, délután öt) Hol? Budapest Music Center, Budapest

Ha már szóba kerültek a debreceni muzsikusok, akkor egy helyi koncertre is hadd hívjam fel a figyelmet. Igazi csemege lesz az este, slágerdarabokkal és a mindig csodálatos Pusker Júliával. Az Impressziók című koncert Weber egyik legismertebb, legtöbbet játszott darabjával, a Bűvös vadásszal kezdődik. A nyitányt talán az is ismeri, aki sohasem hallgat klasszikus zenét. Ez nem véletlen, az igazán kiváló melódiák utat törnek maguknak, mint pitypang a csatornafedél mellett. Második tételünk Lalo Spanyol szimfóniája, ami inkább hegedűverseny. Itt számíthatunk Pusker Júlia érzékeny, de energiával teli játékára. Csak rá jellemző egyedi ízeinek ideális forma lesz a Lalo kompozíció, biztos vagyok benne, hogy emlékezetes előadás lesz. Ha nem lenne máris parádés az este, akkor fejezzük be azt egy Mendelssohn szimfóniával. (I. c-moll) Ha egy csodás ebéd közben már arra gondolunk, hogy helyet kell hagyni a desszertnek, úgy tegyük most is ezt. Hagyjunk helyet a lelkünkben egy kis Mendelssohnnak. Sőt, akkor élünk helyesen, ha lelkünkbe minden pillanatban belefér egy kis Mendelssohn. A fickó rossz zenét nem írt, tovább nem ragozom.

Mikor? Május 13-án, kedden, este 7 órakor. Hol? A Kölcsey Központ impozáns nagytermében, Debrecen szívében.

A Miskolci Szimfonikus Zenekar is a bérletes koncertjei végéhez közeledik. A május közepén aktuális hangversenyük különlegessége két vendégművész. Műsoron Hacsaturján hegedűversenye, melyet Francesco De Angelis szólójával hallhatunk. De Angelis, a Milánói Scala és Filharmónia koncertmestere és szólóhegedűse, tehát értő kezekbe kerül a különleges darab. Az európai és keleti ízeket vegyítő, hatásos műnek van fuvola-átirata is (illetve fuvolaversenyként: van hegedű átirata is - ez egy igazi szkander), nekem mindig a hegedű tetszett jobban, de nyilván elfogult vagyok.

Az este második tétele Csajkovszkij negyedikje, az "Áll egy ifjú nyírfa a réten" témájának zseniális variációival. A karmester Rico Saccani lesz, akinek a neve onnan lehet ismerős, hogy a Budapesti Filharmóniai Társaság vezetője és Operaházunk első vendégkarmestere is volt évtizedekkel ezelőtt. Egyszóval csodás kis koncertnek ígérkezik és most nem csak a miskolciak hallgathatják meg, hanem azok is, akik elmennek Budapesten az Olasz Intézetbe, hiszen a hangversenyt kétszer is eljátsszák ezek a csodálatos miskolci és olasz emberek.

Mikor? 2024. május 15-én, csütörtökön, 19:00-kor. Hol? A Művészetek Házában, Miskolc szívében.

Május 16-án, pénteken, 19:30-kor egy különleges esemény vár ránk az Olasz Intézet falai között, Budapest szívében. Ne hagyd ki!

Kortárs magaskultúra a legjavából. Ha a könyveid csak nehezen fognak elférni a polcaidon, részt vettél galériák árverésein, és tegező viszonyt ápolsz a színházi élet számos kiemelkedő alakjával, valószínűleg nem tőlem hallasz először a MIKAMO-ról és az előttünk álló koncertről. A koncertlátogatók számára, akik még csak most lépnek be ebbe a világba, röviden annyit érdemes tudniuk, hogy a MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar Bécs, Pozsony és Budapest fiatal és tehetséges muzsikusainak együttese. Egy válogatott csapat, akik sosem választják a könnyebbik utat. Ezt pedig az aktuális koncert tökéletesen példázza.

Műsoron Nico Muhly (1981), az amerikai zeneszerző, a fiatalabb generáció egyik kiemelkedő alakja, akinek alkotásai a popzene organikus hatásait magukba integrálják. Legújabb műve, a "Drónok, variációk, díszítések" című opusza egy lenyűgöző utazásra invitál minket. Olyan érzés, mintha a motorjára ülnénk, ahonnan a folyamatos mozgás és egyensúlyozás közben felfedezhetnénk a világot: a száguldó tájat, a körülöttünk táncoló fényeket és illatokat, valamint a térdünkhöz csapódó rovarokat. A zene varázsában teljesen elmerülve, a zenészekkel együtt élhetjük meg a pillanatot, mintha minden érzékünket egyszerre élesztené fel.

Az osztrák kortárs zeneszerzők között Olga Neuwirth (1968) kiemelkedő szereplő, aki a modern zenei nyelv keretein belül szabadon kísérletezik. Bár egy másik generáció képviselője, ő is a rugalmasabb formák iránt vonzódik. Emlékezetes példája ennek David Lynch Lost Highway című filmjének operai átirata, amelyet Neuwirth álmodott színpadra. Az est folyamán elhangzó Un posto nell'acqua című műve Robert Melville inspirációja nyomán készült. A Wiener Zeitung kritikusa az alkotást olyan darabként írta le, amely izgalmasan játszik a hallgató elvárásaival, és próbára teszi azokat, miközben "torzult emlékképek foszlányai" tűnnek fel a zenei élmény során.

A következő állomáson Eötvös Péter vár minket. Új zsoltár (New Psalm) című alkotása, amely a szerző vallomása szerint olyan egybefüggő rituálé, amiben a gesztusok és a zene teljes egységben jelenik meg, az előadóművészetek legősibb állapotát felidézve. A mű közvetlen előzménye a 151. zsoltár (Psalm 151) című darab, melynek a szerző Frank Zappának dedikált.

Az amerikai minimalista zenéből kiinduló (és azt részben meghatározó), de a késő romantikus zeneszerzők - Richard Wagner, GustavMahler -grandiózus hangzásvilágából is inspirációt merítő, négyszeres Grammy-díjas John Adams (1947) főként azért igényel bemutatást, mert zenéjét jóval többen hallhatták-hallják, mint ahányan a nevét ismerik. Nixon Kínában című kultikus operáját például tavaly láthatta a közönség Budapesten, a Bachtrack komolyzenei oldal 2024-es statisztikája szerint pedig a világ ötödik leggyakrabban játszott kortárs zeneszerzőjének számít. Az előbb említett operájából és Beethoven IX. szimfóniájából egyaránt idéző, Son of Chamber Symphony című munkájának köszönhetően most egy újabb magyarországi Adams-bemutatónak lehetünk tanúi.

A koncertet záró Morva táncok a program egyedülálló, nem kortárs darabja, mégis a jelen kor szellemiségét is magán hordozza. Leoš Janáček (1854-1928) műve Ajtony Csaba, a MIKAMO művészeti vezetője által új, friss kamarazenekari hangszerelést kapott, így új életre keltve a klasszikus kompozíciót. Ez a ciklus olyan hidat épít a múlt és a jelen közé, amely lehetővé teszi, hogy a régi dallamok új kontextusban, modern felfogásban szólaljanak meg.

Ha valóban komolyan veszed a helyed a hazai kulturális életben, akkor itt az idő, hogy csatlakozz. Ez egy páratlan lehetőség, amely új távlatokat nyithat számodra.

Mikor? Május 17-én, szombaton, 19 órakor. Hol? A BMC-ben, Budapest szívében.

Istenem, Schubert! A kamarazene gyémántjainak mesterséges csiszolója, te vagy az én igazi múzsám, különösen amikor a kézműves képzavarok terén bontakozik ki a tehetséged. A Concerto Budapest koncertjén most három, a tragikus sorsú zsenitől származó, legihletettebb mű kerül bemutatásra. A két vonósnégyes és az oktett tökéletesen illusztrálja, hogy a kamaramuzsika nem csupán az úri szalonok díszítőeleme. Noha hajdanán talán ez volt a szerepe, Schubertnél a zene a lélek legmélyebb zugába hatol, majd onnan emelkedik újra a fény felé. Hatszáz körüli dalt komponált, és bár melódiái mindig tömörek és határozottak, azok összefonódása és variációi gyakran olyan érzelmi teret teremtenek, amelyet mások csak a grandiózus szimfóniák révén érhetnek el. A műsor első darabja máris egy félbehagyott opusz, mindössze egy tétel, a c-moll, allegro assai (D. 708) – egy ízelítő a zenei gondolatok végtelen mélységéből.

A téma, amely a másodikként felcsendülő d-moll "A halál és a lányka" vonósnégyes (D. 810) köré épül, Schubert zenei világának egy olyan darabja, amely hónapok és évek gondolatait hordozza magában. Soha nem tudjuk meg, mennyire volt elégedett azzal, amit végül papírra vetett. Az "A halál és a lányka" azonban évszázadok óta megőrzi népszerűségét, és most igazán kiváló muzsikusok tolmácsolásában hallhatjuk. Számomra viszont az oktett a legnagyobb élményt jelenti. A Concerto Budapest Névjegyek-sorozatának záróeseményeként az F-dúr oktett (D. 803) valóban méltó befejezést kínál. A vonósnégyest fúvósok és nagybögő gazdagítja, így egy egészen különleges hangzásvilágot alkotva. Schubert zenei zsenialitása a hangszerelésében is megmutatkozik, és ez a darab remekül tükrözi, mennyire jól érzékelte az egyensúlyokat, valamint hogyan találta meg a zene kifejező erejét. Még van néhány hely, ne habozzanak!

Időpont: Május 23. péntek, 19:30 óra Helyszín: Zeneakadémia, Nagyterem, Budapest

Természetesen! Íme egy egyedibb változata az "Emlékeztető" címnek: **Emlékeztető: Fontos Pillanatok Rögzítése**

Tényleg érdemes egy kis időt szánni arra, hogy felfedezzük a koncerthelyszínek és zenekarok, együttesek, szólisták programját a 2025/2026-os szezonban. Például a ZAK nemrégiben tette közzé az idei programját, míg a Müpa már egy hónapja elérhetővé tette a sajátját! A nyári fesztiválok, mint a FAB és a Kaposfest, már a sarkon vannak. Amíg ön gyanútlanul pihen a Szivárvány Kultúrpalota melletti hűsben egy pisztáciára várva, valaki máris megvásárolja a legjobb helyet a hetedik sorban. Csak mondom!

Related posts