Mohácson a híd- és útépítési munkálatok izgalmas fázisába léptek: alaposan szemügyre vettük, milyen ütemben halad az évszázad baranyai fejlesztése.

Hosszú évtizedek várakozása után végre elérkezett az idő, hogy tanúi lehessünk egy fontos eseménynek: Mohács városi oldalán már javában zajlanak a hídfő építésének előkészítő munkálatai. A sziget másik oldalán a terep rendezése és előkészítése folyik, miközben a Dunán Közép-Európa legnagyobb úszódaruja, a Clark Ádám horgonyzik. Ezen események mellett az 57-es számú főút kétszer kétszer kétsávossá bővítése is jelentős előrelépéseket mutat.
Az ember hajlamos azt gondolni, hogy egy hidat csak úgy ukk-mukk-fukk fel lehet építeni, ha megvan hozzá minden, pénz, paripa, fegyver.
Nos, az utóbbiak valóban elérhetők, de ez a folyamat nem valósulhat meg egyik napról a másikra. Képzeld el inkább úgy, mint egy kirakós játékot: a kép csak akkor válik teljessé, amikor minden egyes kis darab a megfelelő helyére kerül.
Természetesen, íme egy egyedi változat: "De hogyan is valósul ez meg a gyakorlatban? Néhány nappal ezelőtt a kivitelező, a Duna..."
Az Aszfalt Út- és Mélyépítő Zrt. vendégeiként lehetőségünk nyílt arra, hogy testközelből lássuk a munkálatok előrehaladását a helyszínen.
A mohácsi vasútállomáshoz vezető Indóház utca végén konténerekből egy mini várost építettek fel, itt található az építők központja, egyben a munkaterület bejárata is - oda csak megfelelő engedélyek birtokában, valamint munkavédelmi oktatást követően lehet belépni.
Míg utóbbira várakoztunk, az előzetes bejelentkezést követően bárki által felkereshető látogatóközpontban megnéztük többek között a híd makettjét - hú, hátborzongatóan csodálatos belegondolni is, milyen lesz, ha már áll a gigantikus, 756 méter hosszúságú építmény!
Ettől a ponttól csupán néhány lépésnyire, a vasúti sínek túloldalán viszont már gőzerővel folynak a mohácsi hídfő építésének előkészületei.
Ahogy kísérőnk elárulta, a próbacölöpözés már a múlté, hiszen a munkálatok befejeződtek. Ennek a folyamatnak a lényege (kérjük, mérnökök, most ne figyeljenek, mert a technikai részletek elhagyásra kerülnek) már a nevében is rejlik: "próbából" fúrnak lyukakat a földbe, amelyekbe vaskonstrukciókat helyeznek, majd betonnal ölelik körül őket. Természetesen mindezt hatalmas gépek segítségével hajtják végre.
Ezután következik a mérés: vajon megfelelnek-e a terhelhetőségi követelményeknek, tapasztalható-e süllyedés, és így tovább. Más szóval, a gyakorlatban is tesztelik a tervek helyességét. Amennyiben mindezek az előkészületek lezárultak, jöhet a következő lépés, amikor mindezt éles körülmények között is kipróbálják.
A mohácsi hídfőnél már elkészült egy impozáns, ideiglenes töltés is, amely jelentős védelmi szerepet tölt be a területen.
Ennek a folyamatnak a jelentősége hasonló a próbacölöpökhez: a szakértők műszereikkel elemzik, hogy a terhelés miként befolyásolja az alatta fekvő talajt. Amikor a talaj stabilizálódik és már nem mutat mozgást, a próbacölöpöket eltávolítják, így megnyílik az út a tényleges hídfő építéséhez, amely már vasbetonból készül.
Az építményre felsétálva egyébként príma kilátás nyílik a Dunára, rajta az átellenben horgonyzó Clark Ádám úszódarura is. Közép-Európa legnagyobb - 200 tonna - teherbírású monstrumára kulcsszerep vár majd a híd építésében.
Innen szétnézve láthatjuk azt is, hogy a szigeti oldalon is folynak már a munkálatok, a terep rendezésén, az útban lévő épületek elbontásán dolgoznak.
Az 57-es főút szakaszán, amely az autópályától a hídhoz vezet, jelenleg intenzív építkezési munkálatok folynak a négysávosítás érdekében. Munkagépek serénykednek mindenütt, és a folyamat folyamatosan alakítja a tájat.
A hídépítők munkája itt sem áll meg: ők felelősek a vízfolyások felett átívelő impozáns műtárgyak megalkotásáért. Lánycsók után, a „nagy kanyarban” éppen a már említett próbacölöpözési munkálatok folynak, míg kissé távolabb, Mohács irányába haladva, egy vízmosásnál rézsűt alakítanak ki.
Kísérőnk elárulja, hogy a hatalmas projektben részt vevő munkások többsége az ország különböző részeiből érkezett. A munkanapok végén a műszakjukat követően a mohácsi albérleteikben vagy más szálláshelyeken pihennek, míg a hétvégéket a családjuk körében töltik, hazautazva.
S kiderül az is, hogy hamarosan a mostaninál jóval többen is lesznek: a munka dandárja idején, várhatóan már nyártól csak a híd építésén mintegy százan dolgoznak majd.
Végig kétszer kétsávon
Az autópálya elágazásától a városig kétsávos, osztott pályás főutat terveznek, amely két sávban halad. A le- és felhajtásra pedig kétsávos turbó körforgalmak biztosítanak lehetőséget, így a közlekedés zökkenőmentesebbé válik.
Erre, azaz a "busó" körforgalom és az autópálya közötti szakasz megépítésére, mindössze a munka megkezdésétől számítva 21 hónap áll rendelkezésre, azért, hogy a mohácsi csata ötszázadik évfordulójára, 2026-ra már befejeződjön az építkezés a csatatér északi peremén, s munkagépek, forgalmi korlátozások ne zavarják a közlekedést, a méltó emlékezését.
Mohács határától a hídig az építkezés befejezéséig szintén kétszer két 2×2 sávos út készül 2,7 kilométer hosszan a meglevő önkormányzati út nyomvonalán, annak elbontása után.
A szakaszon egy közút és iparvágányok felett futó két híd is épül, valamint egy kerékpáros aluljáró is a tervek része.
A Duna felett két ártéri és egy mederhíd készül, összesen 756 méter hosszúságban, szintén kétszer két 2×2 sávos, osztott pályás útként, kerékpárúttal.
A sziget területén, Csátalja közelében, az 51-es főúttól kezdődően egy új, majdnem 20 kilométeres útszakasz építésébe fognak, amely Újmohácsig húzódik, és szintén kétszer két sávval, 2×2 sávos kialakítással készül.