Íme a válasz: azért vannak kerekek a repülőgépek ablakain, mert ez biztosítja a megfelelő aerodinamikát és a terhelés eloszlását, miközben lehetővé teszi a kényelmes kilátást az utasok számára.


A repülőgépek ablakainak kerek formája nem csupán esztétikai választás, hanem a biztonság egyik kulcseleme is. A kerek ablakok kialakítása lehetővé teszi, hogy a belső tér nyomása, amely a felszállás során drámaian megnő, egyenletesen oszoljon el. Ez segít megelőzni a feszültségkoncentrációt, ami a szögletes ablakok esetében gyakrabban fordulhatna elő, így csökkentve a megrepedés kockázatát. Így a kerek ablakok nemcsak hogy erősebbé teszik a szerkezetet, de hozzájárulnak a repülés biztonságához is.

Az 1950-es években néhány repülőgép szögletes ablakokkal rendelkezett, de ezek hamarosan komoly problémákat okoztak. A négyzet alakú ablakok sarkainál keletkező nyomás felhalmozódása miatt gyakran törések léptek fel, amelyek akár tragikus balesetekhez is vezethettek. Ennek következtében a repülőgép-gyártók áttértek a kerek ablakok használatára, hogy elkerüljék a hasonló eseteket. A kerek ablakok nagy előnye, hogy nincsenek éles sarkaik, így sokkal ellenállóbbak a nyomással szemben, és lényegesen kisebb az esélyük a törésre.

A repülők nagyon magasra, több mint 10 ezer méter fölé emelkedni, ebben a magasságban pedig már nagyon ritka a levegő, ezért a repülőgép belsejében túlnyomás keletkezik, hogy az utasok könnyen tudjanak lélegezni.

A repülőgépek ablaki egyébként három rétegből állnak: egy külső rétegből, ami viseli a nyomást, egy belső rétegből, ami biztonsági rétegként szolgál, a belső réteg pedig az utasokat védi. Az ablakban van egy apró lyuk, ezt kiegyenlítő nyílásnak nevezik, nevéből adódóan segít kiegyenlíteni a nyomást, valamint meggátolja, hogy bepárásodjanak az ablakok. Az ablakokat mindig ülésmagasságban helyezik el, így az utasok kényelmesen kiláthatnak. A repülőgép ablakai emellett erős műanyagból és nem üvegből készülnek, ennek oka, hogy a műanyag könnyebb, ugyanakkor kevésbé törik.

Related posts