Új, figyelemfelkeltő tábla díszíti a csabai kishidat.


Újabb érdekességgel gazdagodott Békéscsaba városa: az Ásító inas szobor után a Réthy Pál híd is megkapta a maga mementóját. A Deák és a József Attila utcát összekötő csabai kishídnál egy emléktáblát állítottak az elbontott vasbetonhíd emlékére, amely évtizedeken át szolgálta a helyieket. A táblán a hídat tervező Csaba Gyula városi mérnök neve is szerepel, emléket állítva a város múltjának ezen fontos epizódjának.

A Deák és a József Attila utcát összekötő csabai kishíd 125 éves múltra tekint vissza. A legjelentősebb ideig, az 1930-as évek közepétől a 2023-as elbontásáig egy vasbetonhíd szolgált itt. Ezt bontották el, majd építették teljesen újjá a Modern Városok Program keretében, a Munkácsy Negyed kiépítését célzó projekt részeként. A megújult és immár Réthy Pálról elnevezett hidat tavaly ősszel adták át ünnepélyesen, ekkor leplezték le a festőfejedelem híres alkotása által inspirált Ásító inas szobrot is.

Muszáj volt elbontani a korábbi vasbetonhidat

Szarvas Péter polgármester megerősítette, hogy kicsivel több mint fél évvel ezelőtt avatták fel a Réthy Pál hidat. Az ünnepség során elhangzott, hogy sokan nosztalgiával emlékeznek a régi, jól megszokott vasbetonhídra. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a modern kor kihívásai és elvárásai megkövetelik a fejlődést. A 2020-as évek elején egyértelművé vált, hogy szükség van egy korszerű, új átkelési lehetőségre a Deák és a József Attila utcák között, amely csak a régi vasbetonhíd lebontásával valósulhatott meg.

Az immár 5 méter széles csabai kishíd lenyűgöző történeti háttérrel büszkélkedhet, amely évszázadok során formálta meg a környék életét.

Emlékeztetett arra, hogy az 1800-as évek végén már lehetőség nyílt az Élővíz-csatorna átkelésére, amit egy fahíd segített elő az 1900-as évek elején. Az 1930-as évek közepére, Csaba Gyula városi mérnök tervei nyomán, egy ipartörténeti szempontból jelentős vasbetonhíd létesült a régi híd helyén, amely közel 90 éven keresztül szolgálta a közlekedőket, egészen 2023-ig, amikor is lebontották. Mostanra azonban egy modern, esztétikus, 5 méter széles híd áll készen, amely nemcsak a gyalogosok, hanem a kerékpárosok számára is biztonságos átkelési lehetőséget biztosít.

A vasbetonhíd megvalósítása Csaba Gyula elképzelései szerint történt.

Szarvas Péter polgármester hangsúlyozta, hogy fontos megemlékezni azokról a jelentős személyiségekről, akik fáradhatatlanul dolgoztak a város fejlődéséért, és akik az adott kor kihívásaira kerestek megoldásokat. Kiemelte Sztraka Ernő és Réthy Pál nevét, valamint Csaba Gyula városi mérnököt, aki a vasbetonhíd tervezéséért felelt. Az ő tiszteletére emlékhelyet hoztak létre, és emléktáblát avattak, hogy méltó módon őrizzék meg nevüket a város történetében.

A közgyűlés csupán a fahidak újjáépítésére összpontosított.

A város fejlődését is jelzi a híd története - mondta Csaba Márton nyugalmazott városi mérnök, Csaba Gyula fia az ünnepségen. Elmondta, hogy édesapja 1933-ban került a városhoz mérnöknek. Három fahíd volt akkor az Élővíz-csatorna felett,

A közgyűlés végül döntést hozott a felújításokról. Azonban ő hívta fel a figyelmet arra, hogy a 20. század igényeihez mérten nem csupán a régi fahidak korszerűsítése a cél, hanem új, modern hidak megépítése is elengedhetetlen.

Related posts