Lóga Máté: Az évtized végére megvalósulhat a reptéri vasút, amely versenyképes jegyárakkal várja az utazókat.
A Budapest Airport legújabb közlekedési fejlesztéseivel kapcsolatban osztottak meg információkat az InfoRádió Aréna című műsorában Lóga Máté, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára, aki egyben a Budapest Airport igazgatóságának elnöke is. A beszélgetés során a résztvevők között volt Turi Ferenc, a Hungarocontrol vezérigazgatója is, aki szintén hozzájárult a fejlesztések részleteinek bemutatásához.
Hétfőn Nagy Márton, a nemzetgazdasági miniszter, valamint Lázár János, az építési és közlekedési miniszter bejelentették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérhez kapcsolódó grandiózus, összesen 2,5 milliárd eurós fejlesztési tervet. A projekt keretében számos izgalmas újítás vár ránk: létrejön egy közvetlen vasúti összeköttetés, megépítik az új terminált, és jelentős átalakításon megy keresztül a közúti közlekedési infrastruktúra is.
Lóga Máté, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára és a Budapest Airport igazgatóságának elnöke az InfoRádió Aréna című műsorában felidézte, hogy amikor a magyar állam átvette a repülőtér üzemeltetését, nem csupán egy légikikötőt szerzett meg, hanem egy összetett és jelentős infrastrukturális hálózatot is. E fejlesztések már a kezdetektől fogva a tervek között szerepeltek.
A vasúti kapcsolat megvalósításának folyamata már a tervezési fázison túl van; a projekt előkészítése már fél éve folyik. December elejére várhatóan megnyitják a nemzetközi tendert, amely lehetőséget ad a potenciális beszállítóknak. A tervek szerint az első ajánlatok kiértékelését követően 2026 második negyedévében tárgyalásos eljárás keretében véglegesítik a pályázatot.
Lóga Máté arról is beszámolt, hogy az elképzelések szerint a gyorsvasút nemcsak Budapestet köti össze a repülőtérrel, hanem Győrből, Debrecenből, Szegedről vagy Békéscsabáról is könnyebb lesz eljutni a légikikötőbe. "A párhuzamos vasúti szakasz a jelenleg futó úgynevezett 100A vonallal párhuzamosan Kőbánya-Kispesttől fog elindulni, a Budapest Airport 2-es terminálja mellett egy földalatti állomás kerül kialakításra, majd ez a párhuzamos vasútvonal Monor település határában csatlakozik vissza a 100A vonalba. Ez nemcsak a személyszállítás szempontjából kulcsfontosságú, de tehermentesíteni tudja a 100 vonalon futó cargo forgalmat is" - magyarázta az államtitkár. Arról is beszélt, hogy a déli körvasút megépülésével a nyugati országrészből is közvetlenül megközelíthető lesz a repülőtér. Úgy tervezik, hogy 5-10 percenként járjon szerelvény Budapest városközpont és a Budapest Airport között.
Turi Ferenc, a Hungarocontrol vezérigazgatója kiemelte, hogy a budapesti repülőtér könnyebb megközelíthetősége vonzóbbá válik a látogatók számára. Korábban a nyugati országrészben élő utazók gyakran a bécsi Schwechatot részesítették előnyben, de mostantól Budapest is jelentős bővülésen megy keresztül az elérhető úti célok terén. Ezenkívül az utasok kényelmesebben és gördülékenyebben juthatnak el Ferihegyre, ami tovább növeli a fővárosi repülőtér népszerűségét.
A tervek alapján a koncessziós társaság olyan áron üzemeltetné a vasútvonalat, amely versenyképes lenne a jelenlegi busz- és taxiárakkal.
Az előzetes becslések alapján a jegy ára a jelenlegi árak figyelembevételével három és négy ezer forint között alakulna.
Lóga Máté szerint ez azért is versenyképes alternatíva lesz, mert a menetidő az előzetes becslések szerint 19-20 perc lesz, ilyen rövid idő alatt nem lehet más közlekedési eszközzel eljutni Ferihegyről a Nyugati pályaudvarra vagy a kelenföldi állomásra.
Lóga Máté kiemelte, hogy a koncessziós társaság bevételének csupán tíz százaléka származik a megépített pálya használati díjából, míg a fennmaradó 90 százalékot a jegyértékesítésből tervezik előteremteni. Ehhez azonban olyan árakat kell kialakítaniuk, amelyek valóban versenyképesek, hogy azok, akik jelenleg autóval utaznak a repülőtérre és hosszú időre parkolnak, inkább a vonatot válasszák. Ez nemcsak kényelmesebb, hanem a fenntarthatóság szempontjából is kiemelkedően fontos lépés.
"A koncessziós társaság tevékenységének versenyképesnek kell lennie, el kell látnia az utasokat magas színvonalú szolgáltatással, és megbízható működést kell biztosítania ezen a vonalon. A vállalatnak képesnek kell lennie arra, hogy a befektetéseit megtérítse, ami csak akkor lehetséges, ha az utazóközönség minél nagyobb arányban őt választja" - nyilatkozta az államtitkár, hozzátéve, hogy a koncessziós vonal Kőbánya-Kispesttől indul majd a Budapest Airportra, és onnan Monorra is kiterjed, ahol a karbantartási feladatokért is a koncessziós társaság lesz felelős.
A projekt menetrendjéről Lóga Máté elmondta,
Az évtized végére várhatóan elkészül a repülőtér és a Nyugati pályaudvar összekötése, azonban ekkor a vonatok még mindig visszafordulnak majd a Budapest Airportnál. További egy-két év szükséges ahhoz, hogy a Monorig vezető szakasz is megépüljön.
A beruházás környezetvédelmi engedélyét már megszereztük, de egy lényeges feladat még hátra van: a nyomvonal ürgementesítése. Ennek oka, hogy a Magyarországon élő ürgepopuláció jelentős része a Budapest Airport területén található.
Amennyiben megvalósul a tervezett vasútvonal, amely nem csupán ingázó járatokat kínál a belváros és a repülőtér között, úgy nemcsak Budapest, hanem az egész ország, sőt a környező régió is szorosabb kapcsolatba kerülhet Ferihegy repülőterével. "Ez jelentős versenyelőnyt biztosít a Budapest Airport számára a Közép-Európai repülőterekkel szemben, ahol sok esetben csupán dedikált ingajáratok működnek. A vidéki lakosokat, sőt akár a határokon túli utazókat is könnyedén elérhetjük" - nyilatkozta Lóga Máté.
A repülőtér autós megközelítése gyorsabban fejlődhet, mint a vasúti kapcsolatok, mivel a kormány 500 millió eurót szán a gyorsforgalmi út korszerűsítésére. A tervek szerint a repülőtér és Budapest közötti útszakasz kétszer háromsávosra bővül, ami hozzájárul ahhoz, hogy a buszok, autók és vonatok közötti verseny fokozódjon. Az államtitkár hangsúlyozta, hogy ez a fejlesztés lehetővé teszi, hogy az utasok gyorsabban és kényelmesebben érjék el a ferihegyi repülőteret.



