Az új fizetési rendszer máris megmérettetésen esett át a hazai üzletekben! Az Aldi, Lidl, Tesco, Spar és Penny is megszólalt a témában, és megosztották tapasztalataikat. Vajon mi áll a háttérben? A Pénzcentrum cikkében részletesen bemutatják a fejlemények
Bár már tavaly ősszel is lehetett használni azonnali fizetésre, mégis csak a múlt héten lett éles a qvik nevű azonnali fizetési rendszer a CBA és a Príma boltjaiban - és ők sem tették oda minden pénztár mellé. Megkérdeztük a többi hazai üzletláncot, ők tervezik-e egyáltalán bevezetni az új rendszert: sokan elzárkóznak tőle, máshol még csak tervezés van, konkrét dátum nincs. Kozák Tamás, az Országos Kereskedelmi Szövetség Főtitkára szerint valahol érthető az óvatosság.
Egy héttel ezelőtt a CBA örömmel bejelentette, hogy több boltjukban elérhetővé vált a frissen kifejlesztett azonnali fizetési rendszer, a qvik. Ez a digitális megoldás az MNB ajánlása alapján a tranzakciók lebonyolítását jelentősen egyszerűsíti, és ami a legjobb: a vásárlóknak egy fillérjükbe sem kerül, hiszen ezt törvény garantálja.
A Pénzcentrum körkérdést küldött a nagyobb üzletláncoknak, hogy a CBA-hoz hasonlóan tervezik-e bevezetni a rendszert, látnak-e erre vásárlói igényt, és ha igen, mikor várható a bevezetés? Meglepő lehet, de egyelőre nem látszik nagy mozgolódás a kiskereskedelmi szektorban - így két kereskedelmi szövetség főtitkárát kérdeztük, hogy miért jobb ez a rendszer, és vajon tényleg várni kell-e arra, higy szélesebb körben bevezessék a hazai boltok?
A CBA egy sajtótájékoztatón mutatta be legújabb innovációját, az azonnali fizetési rendszert, a qviket. Az esemény során kiderült, hogy a hálózaton belül jelenleg 9 boltban érhető el ez a modernebb vásárlási forma, azonban fontos megjegyezni, hogy a qvik csak az önkiszolgáló kasszák segítségével használható.
Lázár Vilmos, a CBA elnöke úgy fogalmazott: folyamatosan dolgozni szeretnének a vásárlói élmény javításán, a qvik-rendszer bevezetése pedig ugyanígy ezt szolgálja.
Hálózatunk egyik nyílt célja, hogy a kiskereskedelmi szektorban innovatív szereplővé váljunk. Nem csupán az általunk kínált termékek terén tűzünk ki célt, hanem a korszerű és biztonságos fizetési megoldások bevezetésére is nagy hangsúlyt fektetünk. Ennek érdekében örömmel jelentjük be a qvik mobilfizetés bevezetését, amely új mérföldkövet jelent számunkra.
„– Ezt fogalmazta meg az elnök. Bartha Lajos, az MNB ügyvezető igazgatója hangsúlyozta, hogy a qvik szolgáltatásai a vásárlók számára folyamatosan ingyenesek, ugyanakkor a kereskedőknek is kedvező alternatívát nyújtanak, mivel költséghatékonyabbak, mint a klasszikus kártyaterminálok.”
Hogyan is működik a fizetés a qvik-rendszer segítségével? Az eljárás három szakaszban zajlik, amelyeket most részletesebben is bemutatunk:
A legfrissebb tájékoztatók szerint a pénztárgépek képesek NFC technológián keresztül jelezni a fizetési igényt. Sőt, ha a kassza már korábban azonosította a vásárlót, például egy törzsvásárlói kártya vagy a hamarosan bevezetésre kerülő eNyugta regisztráció révén, lehetőség nyílik fizetési kérelem küldésére is. Ennek következtében a számla kiegyenlítése azonnal, bármiféle közvetlen interakció nélkül végbemegy.
Felvetődhet a kérdés, hogy ha a CBA által bemutatott megoldás mind a vásárlók, mind a kereskedők számára előnyösnek tűnik, vajon várható-e, hogy más üzletláncok is hamarosan átveszik ezt a fizetési módot. Azonban a körkérdésünk során kapott válaszok alapján világosan látszik, hogy ez a folyamat nem lesz éppen gyors.
A LIDL válaszában bár nem említik konkrétan az idei bevezetést, ugyanakkor nyitottak a lehetőségre, és nem utasítják el azt.
A vállalat jelenleg arra összpontosít, hogy megvizsgálja a qvik-rendszer bevezetésének lehetőségeit.
- írták. Még vastagabb a köd az Aldi háza táján, ahol még csak nem is kaptunk arról információt, egyáltalán gondolkodnak-e a qvik-rendszeren.
Az ALDI folyamatosan elemzi az azonnali fizetési rendszerre alapozott szolgáltatások üzletekbe való integrálásának lehetőségeit és feltételeit, figyelembe véve a vásárlói igényeket is. Jelenleg azonban a vállalat még nem jutott végső döntésre e téren.
- írta válaszában az áruház.
A Tesco egyértelműen fogalmazott: válaszuk szerint egyelőre nem tervezik bevezetni a qvik-rendszert, a Spar azonban vizsgálja a lehetőségeket. A PENNY ebben az évben biztosan nem vezeti be a qvik-rendszert, az "előkészítő" elemzések azonban folyamatban vannak - tudtuk meg.
A PENNY Magyarország számára a vásárlói elégedettség kiemelten fontos, ezért folyamatosan vizsgálja a fejlesztési lehetőségeket. A vállalat 2025-ben nem tervezi bevezetni a qvik rendszert, de folyamatos elemzéseket végez, hogy a kasszaszoftver és a bankkártyás terminál oldalon milyen fejlesztési és költségigénye lenne
- írta válaszában a boltlánc.
Mi lehet az oka annak, hogy a boltláncok többsége még csak a felmérési fázisnál tart, és nem mernek belevágni az idei évben? Kozák Tamás, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára úgy véli, hogy az óvatosság érthető: bár a boltok a jegybanktól kaptak tájékoztatást, úgy tűnik, még nem érzik elérkezettnek az időt a rendszer bevezetésére. Ugyanakkor ő is hangsúlyozta, hogy a boltok számára a belépési költségek nem lennének jelentősek.
A technológia telepítése és a bolti dolgozók képzése nem csupán a kereskedők felelőssége, hanem a bankoknak is fontos szerepük van ebben a folyamatban. Nyújtaniuk kell a szükséges támogatást és edukációt a rendszer használatával kapcsolatban. Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy ennek a bevezetésnek valamilyen bekerülési költségei mindenképpen lesznek, bár ezek nem tűnnek túlságosan magasnak, amennyire én tudom.
- Ezt a kérdést úgy látom, hogy a főtitkár kezdte megválaszolni. Teljes mértékben egyetértett azzal a megállapítással, hogy amennyiben a vásárlói igények nem olyan kifejezőek, a boltok óvatos megközelítése teljesen érthető és indokolt lépés.
Amennyiben a vásárlók nem mutatnak érdeklődést, a telepítés valóban pénzkidobásnak bizonyulna. Ha kimerészkednénk az utcára, és megkérdeznénk az embereket, hogy hányan ismerik ezt a dolgot, valószínűleg meglepően alacsony válaszokat kapnánk. Ezért a kereskedők számára komoly kockázatot jelentene úgy bevezetni a terméket, hogy nem áll mögötte megfelelő kereslet.
„Egyedivé kell tenni a szöveget” – emelte ki Kozák Tamás.
Neubauer Katalin, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkára már sokkal pozitívabban nyilatkozott: azt mondta, a szervezet az első perctől segített abban a tagjainak, hogy mindent megismerjenek a qvik-rendszerről, és mielőbb be is tudják vezetni, ha akarják.
A mi álláspontunk szerint a qvik-rendszer kiváló lehetőséget kínál azoknak a vállalkozásoknak, amelyek jelentős kártyás tranzakciókkal dolgoznak. Ennek a rendszernek az előnye, hogy költséghatékonyabb megoldást nyújt a hagyományos terminálos fizetéshez képest. A jegybank már szervezett egy találkozót, ahol a tagjaink részletesen megismerhették a rendszert, és örömmel tapasztaltuk, hogy a boltok képviselői is érdeklődést mutattak. Úgy vélem, hogy bár nem azonnal, de idővel egyre több helyszínen fog elérhetővé válni a qvik-rendszer, ami új távlatokat nyithat a vállalkozások számára.
Neubauer Katalin kifejtette, hogy különösen érdekes kérdés, vajon a vásárlói igények tükrében értelmezhető-e, hogy eddig csupán a CBA lépett a digitális rendszer bevezetésének útjára. Talán érdemes elgondolkodni azon, hogy a magyar vásárlók mennyire nyitottak az új digitális megoldásokra.
Itt a korosztályok közötti eltérésekről van szó, és valóban megfigyelhető, hogy sokan még mindig a hagyományos, papíralapú megoldásokat részesítik előnyben a vásárlások során. Azonban a fiatalabb generáció nem csupán nyitott az új technológiákra, hanem aktívan keresi is azokat a gyors, modern digitális fizetési lehetőségeket, amelyek megkönnyítik az életüket. Ezért biztosra vehető, hogy ha a kedvenc boltjukban elérhető lenne a legújabb digitális rendszer, az nagy népszerűségnek örvendene körükben.
- tette még hozzá a MNKSZ főtitkára, hangsúlyozva a jelentőségét.
Lényeges megemlíteni, hogy a folyamat a vásárlók számára teljesen biztonságos. Nincs szükség bankkártyára, és minden pletykával ellentétben díjmentes, miközben a bankkártyás tranzakciók kényelmét biztosítja. Sőt, bizonyos esetekben még ennél is egyszerűbb megoldást kínál.
Kereskedői oldalon pedig a kártyás fizetésnél számottevően kedvezőbb díjszabás és a bankszámlán azonnal megjelenő pénz is az előnyök közé tartozik, ráadásul a qvikhez nincs szükség kártyaterminálra (a QR-kód a kassza kijelzőjén megjeleníthető) és szolgáltatófüggő hardverek telepítésére sem. Emellett sokaknak az sem mellékes szempont, hogy a szóban forgó rendszer használatával a kereskedő teljesíti a kötelezően biztosítandó elektronikus fizetési lehetőséget az üzletében.