Egy innovatív megoldás révén a metán 80%-át megkötik, és az így keletkező anyagból üzemanyagot állítanak elő.


A Kaliforniai Egyetem mérnökei egy olyan rendszer kifejlesztésében vettek részt, ami segít mérsékelni a tehenészetek környezetkárosító hatását.

Nemcsak a szén-dioxid jelenti az egyetlen problémát a globális felmelegedés szempontjából. A metán szintén egy üvegházhatást kiváltó gáz, ami ráadásul 80-szor erősebben melegíti a bolygót, mint a szén-dioxid. Számos helyről kerülhet a légkörbe ilyen gáz, az egyik legismertebb forrást pedig a tehenészetek jelentik. Kaliforniában a tejgazdaságok jelenti a metán elsődleges forrását, ami főként a trágya kezelésének tudható be.

A Kaliforniai Egyetem kutatói új tanulmányukban felfedték, hogyan lehetne drámai mértékben csökkenteni a kibocsátást. A szakértők rámutattak, hogy a tejüzemek emésztőrendszerei, különösen a lezárt trágyatavak, képesek hatékonyan megkötni a metánt, lehetővé téve ezzel akár 80 százalékos csökkenést az expozíció szintjén. Az eredmények a Global Change Biology Bioenergy című tudományos folyóiratban kerültek publikálásra.

A kutatók egy családi vállalkozásban működő tejgazdaságot figyeltek meg Tulare megyében, ami az Egyesült Államok legnagyobb tejtermelő megyéje. Egy nagy pontosságú gázérzékelőkkel felszerelt furgont használtak a metánszint mérésére még azelőtt, hogy a gazdaság 2021-ben telepítette a fermentort. A mérést a telepítés után is elvégezték.

A csapatunk két év leforgása alatt számos adatgyűjtést valósított meg. A mobil légköri mérések révén rendkívül pontos képet kaptunk arról, hogyan működnek a fermentorok valós ipari környezetben. Bár a kezdeti időszakban akadtak szivárgások a rendszerben, a California Bioenergy vállalattal együttműködve sikerült orvosolnunk ezeket a problémákat, ami jelentős mértékben hozzájárult a kibocsátás drámai csökkenéséhez.

A vízzel teli gödrökben tárolt trágya bomlása során metán keletkezik, amely oxigénhiányos környezetben szabadul fel. Ezt a folyamatot a fermentorok gátolják meg, amelyek speciális membránokkal zárják le a gödröket. A bezárt gáz segítségével csapdába ejtik a metánt, amelyet ezután tisztítanak, hogy üzemanyagként újra felhasználhassák. Számos hasonló rendszer lehetővé teszi, hogy a begyűjtött gáz üzemeltessen olyan teherautókat, amelyek máskülönben dízel üzemanyagot használnának.

A szakértők véleménye szerint, noha a technológia kiemelkedően hatékony, nem mentes a korlátoktól. Például nem csökkenti az ammónia és a finom részecskék kibocsátását, amelyek szintén negatívan hatnak a levegő minőségére. Továbbá, a kisebb gazdaságok számára a rendszer telepítése anyagi szempontból nem feltétlenül hozza meg a várt megtérülést - állítja az Interesting Engineering.

Related posts