A Győr+ helyzete igencsak feszültté vált, szinte már egy puskaporos hordóra emlékeztet, ami nem meglepő, hiszen a jelek már régóta mutatták ezt az irányt.

A helyi Fidesz továbbra is úgy véli, hogy a közmédiát saját céljaik szolgálatába állítani és önző érdekekre kihasználni jövedelmező stratégia.
Nézzük meg őszintén: a helyi és országos közmédia sokszor éppen olyan színes, mint egy szürke ködös reggel. Az önkormányzati újságok, tévék és rádiók létrehozásának fő oka gyakran az, hogy a városvezetés dokumentálja a mindennapi élet apró történéseit. Kicsit olyan, mint egy kötelező iskolai foglalkozás, ahol a közszolgálati feladatokat kell ellátni. Itt a bulvár, a bűnügyek, a celebek és a kattintásvadász témák nem kapnak helyet, és nem is ez a cél. A hangsúly inkább a helyi közösség életének tükrözésén van, bár sokszor úgy tűnik, hogy a tükör kifakult, és a valóság színei elhalványultak.
A másik oldalon ott áll az olvasó, néző vagy hallgató, tehát a település lakója, aki jogosan várja el, hogy a városával kapcsolatos fontos ügyekről, amelyek közérdeklődésre tartanak számot, megbízható és objektív tájékoztatást kapjon. Hiszen végső soron az ő adóforintjaiból is működő médiától várja el ezt a szolgáltatást.
Az tehát egy teljesen normális elvárás, hogy a közmédiában - legyen az helyi, vagy országos - részrehajlás nélkül, objektíven, nem párt politikai propagandát harsogva szóljanak a hírek.
Győrben, ha a közgyűlés helyzetét vizsgáljuk, egyértelműen megfigyelhető, hogy az előző ciklusban teljesen eltérő körülmények uralkodtak, mint most. Akkoriban a városvezetés és a közgyűlési többség kizárólag a Fidesz dominálta, ami a helyi közmédiát nem állította különösebb kihívások elé. A feladatuk csupán annyiból állt, hogy figyelemmel kísérjék a Fidesz-KDNP jelölő szervezetek által mandátumot nyert politikai szereplők tevékenységét.
A rendszer igazi zűrzavarba került, amikor a helyzet kétpólusúvá vált, és a Fidesz-KDNP mellett megjelent a Tiszta Szívvel a Városért Egyesület is. Míg az előbbi a közgyűlés többségét birtokolja, addig az utóbbi a város irányítását biztosítja.
A koporsóba egy szög fektetett, amikor tavaly Dézsi Csaba András, a Fidesz-KDNP leköszönő polgármestere, a Győr+ élére Panda Ákost nevezte ki. Panda Ákos neve a városban összefonódik a Győri Civilek Körének Egyesületével, mely egy Fidesz-közeli szervezetként vált ismertté. Ezen a platformon keresztül Dézsi Csaba András irányította a győri lejárató plakátkampányokat, amelyek nagy port kavartak.
Ez a szöveg már eleve nem nyújtott egy meggyőző ajánlást az objektivitásra vágyó közönség számára.
Panda Ákosról Dézsi akkor elmondta, hogy a szakember Kanadából érkezett haza és azt várja tőle a városvezető, hogy a hiteles tájékoztatást képviselje.
Panda szakmai elkötelezettségét jól tükrözi, hogy önköltséges alapon indította el a Hazám című magazint, amelyet Kanadában terjesztett. A folyóirat szerkesztési filozófiája az volt, hogy Panda saját készítésű fotóihoz az internetről, főként a Wikipédiáról merített szövegeket kapcsolt.
A lelkesedés ugyan megsüvegelendő, de ez a fajta tevékenység igencsak messze van attól, amit egy Győr+ szintű, minden létező média szakágat felölelő cég működtetése megkíván.
Korábban rendszeresen, minden második héten Dézsi Csaba András látogatta a Győr+ Rádió stúdióját. Azonban miután lejárt a mandátuma, hirtelen eltűnt a reggeli műsorból a Polgármesteri Vizit című rovat.
Panda irányítása alatt indult el a győri médiában a nem fideszes helyi politikai szereplők háttérbe szorítása. Míg a városvezetés híreiről alig esett szó, a fideszes politikusok számára fél oldalnyi teret biztosítottak, ahol részletesen bemutathatták programjaikat a helyi hetilapban.
Bár Pintér Bence (TSZV-LMP-Momentum) megnyerte a választásokat, a Győr+ mintha figyelmen kívül hagyná ezt a tényt, és úgy viselkedik, mintha a polgármesteri szék Győrben Dézsi távozása után üresen állna.
Pintérék mellőzésének talán legszembetűnőbb példája az volt, amikor kampányígéreteiknek megfelelően visszaadták a polgármesteri hivatal által havi 1 millió forintért bérelt luxusautókat. A Győr+ híradós csapata jelen volt a helyszínen, azonban a sajtótájékoztató és az autók visszaadásának pillanatai sajnos nem kerültek bele a híradóba.
A Győr+ online platformja valóban közzétette a cikket, de a Facebookon nem osztották meg, ami azt jelenti, hogy a közönséghez való eljutása erősen korlátozott volt. Mivel az online olvasási szokások alapján sokan a Facebookon keresztül értesülnek a hírekről, ez gyakorlatilag azt eredményezte, hogy a cikk láthatósága minimálisra csökkent.
A Panda által ígért megbízható tájékoztatás sajnos nem érkezett meg, máris a feledés homályába merült.
Ezek után a sors fintora, hogy Panda Ákos vezérigazgatóságának végét pont egy autó okozta. Ugyanis lefotóztuk abban a szolgálati autóban, ami havonta 750 ezer forintjába fájt a cégnek. A közfelháborodás után pedig nem volt maradása, távoznia kellett a vezérigazgatónak.
Azóta Sárkány Péter, a Győr-Szol Zrt. vezérigazgatója tölti be ideiglenesen a Győr+ vezérigazgatói posztját is.
Csakhogy egy médiacég esetében nem a vezérigazgató szabja meg a termék fazonját, hanem a főszerkesztő, felelős szerkesztő, szóval valaki, aki a szakmát képviseli. Ezeken a posztokon (az onlinenak, hetilapnak, televíziónak, rádiónak külön-külön van főszerkesztője) azonban változás nem volt. Panda távozása után maradt is minden a régiben: csúcsra jár a Fidesz - fogalmazzunk finoman - népszerűsítése és továbbra is szerényebb megjelenési lehetőséget kap a városvezetés.
A puskaporos hordó akkor gyulladt meg, amikor a legutóbbi városi közgyűlésen napvilágot látott: a Győr+ csupán anyagi ellenszolgáltatásért hajlandó közreadni azokat a társadalmi célú, közérdekű közleményeket, amelyeket a város vezetése a szerkesztőséghez eljuttatott.
Ezen a ponton érdemes alaposabban megvizsgálni a Győr+ működési struktúráját. A győri médiacég a Győr-Szol leányvállalataként működik, amely teljes mértékben az önkormányzat birtokában áll. Ez azt jelenti, hogy a Győr+ Média Zrt. közvetett módon az önkormányzat része. Jelenleg azonban úgy tűnik, mintha az önkormányzat egy független vállalkozás által kiadott sajtótermékben keresne megjelenési lehetőségeket, holott valójában szoros kapcsolatban áll a céggel.
A Győr+ Média ideiglenesen megbízott vezérigazgatója úgy véli, hogy a szerkesztői szabadság lényeges eleme, hogy a szerkesztők milyen alapon döntenek arról, mi számít közérdekű közleménynek és mi nem.
Az valóban lehet szerkesztői szabadság kérdése, hogy mit szerkesztenek be egy hetilapba és mit nem, de, hogy mi reklám és mi társadalmilag fontos, közérdekű közlemény azt bizony nem a szerkesztő dönti el. Sőt! Az újságírót kötik bizonyos etikai elvárások, ilyen például a tájékoztatási kötelezettség. A vitát kiváltó "Szent László-érem" jelölések pedig pont egy olyan példa, ami alapján können lehet vonalat húzni: a díj elismerése annak a győri polgárnak, akinek munkája kiemeli a közösségből, elismerés, és egyben motíváció is lehet a többi lakosnak.
Ezt a szöveget nehéz lenne összetéveszteni egy olyan reklámmal, amely termékeket vagy szolgáltatásokat próbál értékesíteni az olvasóknak.
Régebben megszokottá vált, hogy a Fidesz kampányidőszak előtt országos szinten indított ingyenes, beszórós nyomtatványokat. 2022-ben például a jól emlékezett City7 nevű lap jelent meg, majd hirtelen, egyik napról a másikra eltűnt a süllyesztőben.
Úgy tűnik, hogy a költséghatékonyság érdekében egy alternatív megoldás után kutattak, és Győr vonatkozásában a leglogikusabb lépésnek az önkormányzati lap járási szintre való kiterjesztése bizonyult. Mint ahogy korábban már említettük, nemsokára minden járási postaládába megérkezik az újra Győr+ néven futó hetilap.
A kiterjesztés döntése egyébként annyira megalapozatlan volt, hogy kérdésünkre Sárkány Péter vezérigazgató nem tudta megmondani, hogy mennyibe plusz költséget fog ez jelenti a kiadó Győr+Média Zrt-nek.
Nem lehet puszta véletlen, hogy a lap terjesztésének kiterjesztése éppen abban az időszakban történik, amikor Fekete Dávid, a GYMS02-es választókerület fideszes elnöke keményen küzd, hogy ismeretségét és népszerűségét néhány százalékponttal növelni tudja.
Lehet, hogy ez az utolsó hiányzó puzzle-darab, amely végre kirajzolja a teljes képet: a győri közmédia jelenlegi működése nem tükrözi azt az igényt, hogy precíz mérlegelés alapján biztosítsa, hogy a közpénzből finanszírozott tartalmaiban minden politikai irányzat egyenlő módon képviseltethesse magát.
A győri választók érdekeit képviselő városvezetők olyan érvekkel próbálnak pénzt szerezni, amelyek teljesen mentesek a szakmai alapoktól. Eközben előre nem kalkulált költségekkel terjeszkednek, és egyre nagyobb területeken indítják el azt a hetilapot, amely az elmúlt hónapok eredményei alapján túlnyomórészt a helyi Fidesz képviseltetett nézeteivel és ideológiájával van tele.
Az biztos, hogy jövő évi választásokig, bőven lesz mit olvasni.