A Meta nem fog politikai hirdetéseket megjelentetni az Európai Unióban.
A Meta Platforms bejelentette, hogy 2025 októberétől leállítja a politikai, választási és társadalmi témájú hirdetések futtatását a Facebookon és az Instagramon az Európai Unió területén. A döntés hátterében az Európai Unió új, a politikai hirdetések átláthatóságát szabályozó rendelete áll, amely október 10-én lép hatályba.
A Transparency and Targeting of Political Advertising (TTPA) elnevezésű uniós jogszabály célja, hogy visszaszorítsa a félrevezető információk terjedését és a külföldi beavatkozások hatását a választási folyamatokra. A rendelet megköveteli, hogy a politikai hirdetéseket készítő szereplők nevét világosan feltüntessék, és azt is, hogy a hirdetések célzásához felhasználják-e személyes adatokat. Amennyiben a szabályokat megszegik, a cégek akár éves bevételük 6%-áig terjedő bírságra is számíthatnak.
A Meta legújabb közleménye szerint a TTPA (Transzatlanti Digitális Szolgáltatások Törvény) olyan jelentős működési terheket és jogi bizonytalanságokat idéz elő, amelyek miatt a vállalat képtelen fenntartani hirdetési szolgáltatásait az EU területén. A cég hangsúlyozta, hogy ez a döntés nemcsak nehéz, hanem elengedhetetlen is, és nem befolyásolja a politikai véleménynyilvánítást a platformjaikon. Továbbra is lehetőség van politikai tartalmak közzétételére, ám ezek fizetett hirdetésekként való terjesztése már nem lesz lehetséges. E változás nem csupán az EU 27 tagállamát érinti, hanem más európai régiókat is, beleértve az Egyesült Királyságot is. A Meta kiemeli, hogy a személyre szabott hirdetések kulcsszerepet játszanak a választók tájékoztatásában és a közéleti diskurzusban, azonban a TTPA várhatóan aláássa ennek hatékonyságát.
Sandro Gozi, a liberális EP-képviselő és az uniós szabályozás egyik jelentéstevője, éles kritikával illette a Meta döntését. Megfogalmazása szerint a vállalat "mély ellenérzést mutat az átláthatóság, az adatvédelem és a demokratikus elszámoltathatóság iránt." Kifejtette, hogy "a Meta azt hirdeti, hogy a dezinformáció ellen küzd, miközben valójában profitál belőle." A Meta lépése nem csupán véletlen egybeesés: a Google már 2024 novemberében bejelentette, hogy a közelgő új uniós szabályozás életbe lépése előtt leállítja a politikai hirdetések megjelenítését az EU területén. A Google is arra hivatkozott, hogy a rendelet túlságosan széleskörű definíciót alkalmaz a politikai hirdetésekre, ami megnehezíti a szabályoknak való megfelelést.
A bejelentések nyomán kérdések merültek fel azzal kapcsolatban is, hogy a technológiai óriások automatizált hirdetés-ellenőrző rendszerei valóban képesek-e kiszűrni a politikai tartalmakat. Ha a rendszeren mégis átcsúsznak ilyen típusú hirdetések, azok automatikusan sértenék az új uniós szabályokat, mivel nem tartalmaznák a szükséges közzétételi információkat. Ez nem az első eset, hogy a Meta uniós szabályozásokra hivatkozva változtat hirdetési gyakorlataiban. A vállalat jelenleg az Európai Bizottság Digital Markets Act (DMA) rendelete alapján is vizsgálat alatt áll a "fizess vagy egyezz bele" típusú hirdetési modellje miatt.