Képes lesz-e a dízelmotor túllépni saját korlátain?


Teljesen szokatlan kihívásban volt részünk: két Volvo kamion versengett egymással, és az egyik hatalmas összegű győzelmet aratott.

Nem szeretnék spoilerezni így az elején, de annyit elárulhatok, hogy olyan megoldást vezet be a Volvo Trucks a dízelüzemű teherautóknál, ami még jelenleg egyedülálló az iparágban. A cseheknél éppen egy ilyen fejlesztéssel szerelt vontatót tesztelt a Vezess nemrég. Az eredmény egyértelműen alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás. De vajon képes-e legyőzni a Volvo Trucks saját magát? Összehasonlító tesztünkben egy Volvo FH 460 I-Save 4×2-es vontatót, valamint egy Volvo FH Aero 460 I-Save 4×2-es vontatót tettünk próbára.

A Volvo rajongói emlékezhetnek a FH 460 I-Save-re, amely 2022-ben azzal vált ismertté, hogy 18 százalékos csökkenést ért el vele az üzemanyag-felhasználás terén a VerkehrsRundschau és a Trucker újságírója. A ZEF 95B rendszámú nyerges vontató aztán később a Green Truck Díjat is elnyerte.

A tesztünk következő alanyaként bemutatkozik a legfrissebb technikai és aerodinamikai újításokat felvonultató Volvo FH Aero 460, amely bátran nevezhető a trónörökösnek, vagy akár a kihívónak is. E modellt a göteborgi gyártó tavaly februárban leplezte le, és nem sokkal ezután már hazánk útjain is találkozhattunk az első példányokkal. Jelenleg a Volvo Trucks zászlóshajójának számít, és jelentős szerepet játszott abban, hogy a hazai képviselet tavaly sikeresen elnyerte az első helyet a nehéz teherautók piacán.

Mi a különbség a külső terén a két modellváltozat között?

A gyári szakemberek által klasszikus Volvo FH-ként is emlegetett vontató még híján van azoknak az aerodinamikai fejlesztéseknek, amelyeket lényegében az Aero-val vezetett be a vállalat. Melyek ezek? Az első és legfontosabb, hogy 24 centiméterrel hosszabb orr résszel rendelkezik, aminek köszönhetően klasszikus FH-hoz képest kerekebb és gömbölydedebb. Ez, a korábban bemutatott aerodinamikai fejlesztésekkel (szűkebb sárvédőívek, a fülke elején lévő osztott vonalak tömítései, és a fellépő zárása) együtt 5 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást eredményezhet a "klasszikus" FH-hoz képest. Az íveltebb, gömbölydedebb frontrész tehát kiegészíti a korábbi fejlesztéseket, de mégis ez tekinthető a leglátványosabb dobásnak.

Szintén az Aero-család újítása, hogy a 60 km/óra feletti tempó esetén automatikusan csökken a hasmagasság, amely csökkenti a légörvények keletkezését a vontató alatt. A kedvezőbb levegőrámalás érdekében továbbfejlesztett tető- és oldalsó légterelők, sárvédők, alvázburkolatok, valamint dísztárcsák jellemzik az Aerot. A legújabb, általunk is tesztelt FH Aero még ezeken felül is kapott egy kis frissítést: az A-oszlopok külső részére egy-egy gumi-szalagot tettek, de szintén gumi szigetelést kapott a lökhárító és az oldalajtó közötti rés. Alig észrevehető, de a fülke mögötti légterelőket is meghosszabbították.

A klasszikus FH és az FH Aero belseje között nincs radikális különbség. Ez annak is köszönhető, hogy a Volvo Trucks szinte évről-évre frissíti, modernizálja a kabint a legújabb fejlesztésekkel, megoldásokkal. A műszerfal struktúrája is megegyezik.

Az egyik kiemelkedő különbség az Aero modellben a digitális visszapillantó tükrök alkalmazása, amelyek lehetővé teszik, hogy a sofőr a jármű A-oszlopain elhelyezett, nagy méretű színes kijelzőkön figyelemmel kísérhesse a kamion jobb vagy bal oldalán zajló eseményeket. Ezen kívül a kormánykeréken található új Volvo Iron Mark is figyelemre méltó, hiszen a krómszerű szélek eleganciát csempésznek a volán megjelenésébe. Az FH Aero továbbá egy prémium minőségű, hathangszórós és mélynyomós hangrendszerrel is rendelkezik, amely a zenei élményt új szintre emeli.

Az FH 460-as Globetrotter modell hálófülkével van felszerelve, amelyet kifejezetten távolsági árufuvarozásra terveztek. Ezt a járművet olyan sofőrök számára alkották, akik hosszú órákat töltenek az utakon. A sofőrülés légrugós rendszerrel rendelkezik, emellett karfával, szellőztetéssel és ülésfűtéssel is ellátták, hogy a komfortérzet maximális legyen. Az utasülés sem marad el a kényelmet illetően, hiszen az is hasonlóan prémium minőségű. A tapintásuk kellemes, mivel fekete bőrborítást kaptak, ami nemcsak esztétikus, hanem tartós is; a kormánykerék is ebből a prémium anyagból készült. Különösen tetszik a műszerfal tetején elhelyezett tábla, amely madárlábnyomatokkal díszített, és kiválóan alkalmas arra, hogy az ember gyorsan pakolhasson le rajta mindent, amire szüksége van egy sürgős indulás előtt.

Érdekesség, hogy a fülkében mindössze egy 800 mm széles ágy található. A hátfalon egy ízléses szekrény öleli körbe a teret, amely tökéletesen kiegészíti a szélvédő feletti praktikus tárolórekeszeket. A tágasság érzetét fokozza a fülke felett elhelyezett tetőablak, ami baleset esetén vészkijáratként is funkcionálhat. Ráadásul a beépített szúnyogháló lehetővé teszi, hogy pihenés közben is friss levegőhöz jussunk, így a szellőztetés is egyszerűen megoldható.

Az FH 460 Aero fülkéje és felszereltsége tényleg impozáns, de a legszembetűnőbb különbség az, hogy itt már két ágy található. A tágas belső tér jól tükrözi, hogy 187 cm-es magasságommal kényelmesen fel tudtam állni a motorsátoron, és még így is bőven volt felettem hely. Ebben a helyzetben minden tárolórekesz könnyen elérhető közelségben van. Ha valaki mikrohullámú sütőt vagy kávéfőzőt helyez el a felső részben, azokat is könnyedén kezelheti. A sofőrágyak mellett található polcok pedig ideálisak a kisebb tárgyak, például noteszek, okostelefonok vagy zseblámpák tárolására, így minden szükséges dolog kéznél van.

Nyilvánvaló, hogy szándékos okokból kifolyólag mindkét vontató azonos specifikációkkal készült. Ennek megfelelően mind az FH 460, mind az FH 460 Aero hajtásáról a D13T460A típusú, 460 lóerős és 2600 Nm nyomatékú dízelmotor gondoskodik. Ez a két erőforrás a Volvo által korábban bemutatott Turbo Compound technológiát alkalmazza. De mit is jelent ez pontosan? A hagyományos turbófeltöltőkkel ellentétben, ahol a kipufogógázokban még jelentős mennyiségű energia marad, a Turbo Compound rendszer képes ezt az energiát hasznosítani, így javítva a jármű hatékonyságát és teljesítményét.

A Turbo Compound rendszer lényege, hogy egy második turbina révén az energiát mechanikai munkává alakítja át. Ez a turbina közvetlenül vagy áttételes úton visszajuttatja az energiát a főtengelyhez, így növelve a motor teljesítményét anélkül, hogy további üzemanyagot égetne el. Ennek a technológiának köszönhetően a hagyományos D13-as motorhoz képest akár 300 Nm-rel nagyobb nyomaték érhető el. Továbbá, a rendszernek köszönhetően kevesebb visszakapcsolásra van szükség, és az autópályán a sebesség stabilabbá válik.

Mindkét motorhoz az I-Shift AT2612 váltómű tartozik, amely egy 12+4 fokozatú automatizált sebességváltó. Érdekessége, hogy maximális nyomattéka 2600 Nm és maximum 60 tonnás össztömeggel is megbirkózik. A nehéz rakománnyal való elindulást és az emelkedőkön történő haladást lassító áttételek segítik. Ahogy utaltunk rá, teljesen automatizált működésről van szó, vagyis egyáltalán nincs szükség kuplung pedálra. A menetválasztó karon ugyanakkor az M, vagyis a kézi beállítás is kiválasztható és ebben az esetben a + vagy - jelekkel lehet fel-, vagy leváltani.

A váltó működését az I-See felügyeli, amely a topográfiai adatok figyelembevételével alakítja ki a váltási stratégiát. A rendszer a GPS és digitális térképadatok segítségével előre látja az emelkedőket, lejtőket és sík szakaszokat. Ezek alapján "saját hatáskörben" dönt, mikor gyorsít, mikor engedi el a gázt, mikor vált vissza, vagy fel. Amennyiben szükséges, aktiválja a motorféket, így kímélve a szerelvény saját fékrendszerét.

Fontos megemlíteni a Volvo legújabb innovációját, amire a cikk elején már utaltunk. A göteborgi székhelyű gyártó egy új I-Roll start/stop funkciót vezetett be, amely lényegében lehetővé teszi, hogy a rendszer bizonyos időszakokban leállítsa a motort. Ennek a megoldásnak a célja, hogy hasonlóan a személyautók start/stop rendszeréhez, csökkentse az üzemanyag-fogyasztást. Az I-Roll funkció kizárólag az Economy vezetési módban érhető el, és csak 60 km/órás sebesség felett aktiválható, egy előrelátó sebességtartó automatika mellett.

Mindkét vontatóban fontos és hasznos vezetéstámogató rendszerek segítik a sofőr munkáját. Ezek közé tartozik a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, az aktív sávtartó, a holttérfigyelő, az éberségfigyelő, valamint a Distance Alert, amely figyelmeztetést küld akkor, amikor túlságosan megközelítjük az előttünk haladó járművet. Ennek "monitorozása" egyébként a szélvédő mögött lévő kamera és radar dolga. Természetesen az olyan kötelező tartozékokról is fontos említést tennünk, mint például a Forward Collision Warning (FCW) és vészfék, amelyek együttesen segítenek megakadályozni a ráfutásos baleseteket. Az elektronikus menetstabilizáló pedig megakadályozza a kamionok megcsúszását, felborulását, vagy kisodródását. Egy durr defekt esetén is segíthet kordában tartani a vontatót és a hozzá tartozó félpótkocsit.

A Volvo FH 460 és az FH 460 Aero tesztelése Csehországban, Prágától délkeletre zajlott, ahol egy izgalmas, 120 kilométeres autópályás szakasz várta a járművet. A kaland egy Prága környéki benzinkútról indult, és az időjárás nem éppen volt kedvező, hiszen esőfelhők borították az eget. A szervezők elmondása szerint ez volt az első esős nap a tesztprogram során, így az itt szerzett tapasztalatok különösen értékesek voltak. De miért is figyelünk annyira az esős körülményekre? Az autók teljesítménye ilyenkor gyakran változik, mivel a vizes úton megnő a gördülési ellenállás, ami több üzemanyag fogyasztásához vezet. Emellett a párás levegő is fokozza a légellenállást, ráadásul az ablaktörlők működtetése is extra energiát igényel. Mindezek a tényezők együttesen érdekes és tanulságos adatokat szolgáltattak a jármű hatékonyságáról.

Mindkét vontató Continental EfficientPro S (első tengelyen) és Continental EfficientPro D (hátsó tengelyen) gumiabroncsokat kapott. Utóbbi A-besorolást kapott az EU-s címkén a nedves fékezési teljesítmény szempontjából, de előbbinél sincs ok a szégyenkezésre (B-besorolás). A borongós őszi időjárás szeptember végén talán nem is volt annyira meglepő, mint az, hogy a cseh autópályákon még napközben is szabad előzniük a kamionoknak. És valóban akadtak olyanok, akik kevesellték a sebességtartó automatikán beállított 85 km/órás tempót és kissé döcögősen, de elhúztak az Aero mellett balról.

Természetesen előfordulhatott olyan helyzet is, amikor az Aero technológiát kellett használnom az előzéshez. Az Economy vezetési mód és az I-Roll start/stop funkció aktiválása mellett néha olyan különös pillanatok is adódtak, amikor az előzés közben a motor egyáltalán nem is működött. Ilyenkor mit tapasztal a vezető? Csak annyit, hogy a motorfordulatszám nulla, mégis gyorsabb, mint a mellette haladó kamion. A rendszer precizitását jól mutatja, hogy akadt olyan szakasz, ahol elsőre enyhe emelkedőnek tűnt a domborzat, mégis a vezérlés úgy döntött, hogy leállítja a motort.

A digitális visszapillantó tükrök forradalmasítják a sávváltásokat és az előzéseket, hiszen a képernyőn megjelenő rovátkák pontosan jelzik a jármű végének helyzetét. Amíg egy másik jármű a kamion holtterében tartózkodik, egy narancssárga ikon világít a kijelzőn, jelezve, hogy a sávváltás nem végezhető el biztonságosan. Ez a Lane Change Support, vagyis a sávváltást támogató asszisztens, amely különösen esős vagy borongós időben lehet életmentő a balesetek megelőzése érdekében. A modern technológia tehát nem csupán kényelmet, hanem a biztonságot is szolgálja az utakon.

Szintén fontos szerepet töltött be a vezetés során a Volvo FH Aero "digitális szeme", ezzel menet közben a teherautó látja az oldalsó sávban felbukkanó és mellettünk és előttünk haladó járműveket, azonosítja a távolságot és a haladási sebességet is. Ez tulajdonképpen a Volvo Pilot Assist egyik fontos pillére, amit a teszt alatt élesben is ki lehetett próbálni.

Ez tulajdonképpen egy félautonóm vezetéstámogató megoldás, amely képes önállóan kezelni a sebességet, a követési távolságot és a kormányzást, így a teherautó mindig a sávban marad, és biztonságosan követi az előtte haladó járművet. Fontos megjegyezni, hogy ez a rendszer nem helyettesíti a sofőrt; a kezeknek továbbra is a kormányon kell maradniuk.

Hradec Králové külterületére érkezve elérkezett a csere pillanata. Az ebédszünetet követően egy kétórás, 123 kilométeres útra indultunk a Volvo FH 460-assal, amely még a klasszikus visszapillantó tükörrel volt felszerelve, és nem rendelkezett a már említett I-Roll start/stop funkcióval. Azonban a Volvo dinamikus kormányzásának köszönhetően a néha felerősödő oldalszélben is könnyedén tudtuk egyenesben tartani a kamiont. Az elektromotorral támogatott kormányrendszer ugyanis másodpercenként kétezer alkalommal elemzi a jármű mozgását, és automatikusan korrigálja a kormányzást, ha arra szükség van, így biztosítva a zavartalan és biztonságos vezetést az úton.

A teszt végén elérkeztünk az eredmények elemzéséhez. A Volvo Connect adatai alapján az FH 460 modell 100 kilométerre vetítve 22,77 liter gázolajat fogyasztott, míg az FH 460 Aero 21,65 liter dízelt használt el, ami 1,17 literrel kevesebb. Ez a különbség 5 százalékos előnyt jelent az Aero változat számára.

A kép mögött álló technológiai újítások közé tartozik, hogy a tesztelés során aerodinamikailag optimalizált félpótkocsikat alkalmaztak, melyek tervezésénél külön figyelmet fordítottak a légörvények csökkentésére, köszönhetően a széles oldalszoknyák használatának. Az esőmentes tesztnapokon a különbségek még szembetűnőbbé váltak: az FH Aero modellel elért 5,5-7,4%-os üzemanyag-megtakarítás a hagyományos FH-val összehasonlítva figyelemre méltó eredmény. Ha ezt a megtakarítást egy teljes évre, vagy akár a teherautó teljes élettartamára vetítjük, az óriási mértékű üzemanyag- és költségcsökkentést eredményezhet. Például 500 000 kilométeres futásteljesítmény esetén ez akár 5850 liter üzemanyagot is jelenthet, ami a piaci árakat figyelembe véve körülbelül 3,5 millió forintos megtakarítást jelent.

Az I-Roll start/stop funkciót az év vége tájától lehet majd megrendelni, és várakozások szerint a következő év gyártási folyamatában fog debütálni az FH Aero termékpalettáján.

Related posts