2035 után vajon lehetséges lesz a belsőégésű motoros autók használata?


A szintetikus üzemanyaggal működő autók 2035 után is legálisan közlekedhetnek az utakon, azonban az előállításuk jelenleg költséges folyamat.

Bár a 2035-ös év még távolinak tűnik, az autóiparban már most is forradalmi változások mennek végbe. Az autógyártók és a vásárlók egyaránt szembesülnek a valósággal, amelyet az uniós szabályozások sürgetnek: az elektromobilitásra való átállás elkerülhetetlenné vált. A legújabb törvények ugyan még változhatnak, ahogyan azt számos autóipari szereplő és politikai döntéshozó is hangsúlyozza. A szigorúbb előírások, amelyek célja a belső égésű motorral működő autók fokozatos visszaszorítása, szintén jelentős támogatottságot élveznek – állítja az autos-swiat.pl.

Németországban egyre intenzívebbé válik a diskurzus a belső égésű motorok jövőjéről. Ez egyáltalán nem meglepő, hiszen az ország továbbra is az autóipar egyik vezető szereplője, és bármilyen változás az iparágban közvetlen hatással van számos munkavállalóra. Az európai autóipart jelentős mértékben befolyásolják az Európai Unió ambiciózus tervei, amelyek célja, hogy radikálisan csökkentsék az új személyautók és könnyű haszongépjárművek szén-dioxid-kibocsátását. A cél 2035-re a kibocsátás nullára csökkentése. De vajon ez a belső égésű motorok végének hírét jelenti? A válasz nem ennyire egyértelmű.

A "fokozatos kivonás" kifejezés valójában megtévesztő. Az igazság az, hogy 2030-ra az újonnan forgalomba állított személyautók és könnyű haszonjárművek szén-dioxid-kibocsátását 55%-kal kell csökkenteni a 2021-es szinthez viszonyítva. 2035-re pedig a kibocsátást teljes mértékben nullára kell redukálni. Ennek következtében a szabályozás nem zárja ki a belső égésű motorral működő autók gyártását, viszont a jövedelmezőség kérdése továbbra is nyitott.

Az új szabályozás szerint a túlzott CO2-kibocsátású járművek esetében többletkibocsátási díjat kell alkalmazni. Minden egyes grammban, amelyet egy új autó kibocsát kilométerenként, a gyártók 95 eurót kénytelenek megfizetni. Ez azt jelenti, hogy még a legjobban takarékoskodó belső égésű motorral ellátott autók ára is akár 10 000 euróval is megemelkedhet, ami gyakorlatilag ellehetetleníti az értékesítésüket.

Németországban különösen élénk eszmecsere zajlik az új, szigorú szabályozások bevezetésének szükségességéről. Az új intézkedések ellenzői hangsúlyozzák, hogy az EU csupán a közlekedés során keletkező károsanyag-kibocsátásra fókuszál, miközben figyelmen kívül hagyja az autók, akkumulátorok és villamos energia előállításával kapcsolatos környezeti hatásokat. Olyan autógyártók, mint a BMW, már aktívan dolgoznak karbonlábnyomuk csökkentésén, ami várhatóan meghatározó szerepet játszik az autóipar jövőbeni átalakulásában. A meglévő belső égésű motorral rendelkező autók tulajdonosai számára van egy jó hír: a már forgalomban lévő járművek továbbra is használhatók lesznek, ugyanakkor várhatóan bevezethetnek bizonyos korlátozásokat, például behajtási tilalmakat a városközpontokban, hogy csökkentsék a légszennyezést.

Mindez azt jelenti, hogy a használt autók piaca nem tűnik majd el egyhamar, de a belső égésű motorral hajtott modellek elérhetősége fokozatosan csökkenhet. Ez azonban időbe telik, mivel az alkatrészellátást hosszú évekre biztosítani kell.

Az e-üzemanyagok jövője továbbra is kulcsfontosságú téma, hiszen ezek a megoldások jelentős mértékben mérsékelhetik a belső égésű motorral rendelkező járművek karbonlábnyomát. A 2023-as megállapodás alapján az ilyen üzemanyaggal működő autók 2035 után is forgalomba kerülhetnek, amennyiben kizárólag szintetikus üzemanyagokkal üzemelnek. Ez a lépés új lehetőségeket nyithat meg a fenntartható közlekedés irányába.

De még a szintetikus üzemanyaggal működő járművek is kihívásokkal néznek szembe. Az első az e-üzemanyagok előállításának magas költsége. Jelenleg nehéz megjósolni, hogy 2035-re megfizethetőek lesznek-e. A második probléma az, hogy az e-üzemanyaggal működő autók szén-dioxidot is kibocsátanak, ami aggályokat vethet fel az uniós szabályozással kapcsolatban.

Related posts